Monday, 28 September 2015

Yang Bermukim Di Hati - Bab 8


“Alhamdulillah…” lafaz Mastura. Seronok dia mendengar Aina Yasmin telah lulus temu duga dan bakal memulakan pekerjaannya tidak lama lagi.

Thanks, Mas…” ucap Aina Yasmin. “Terima kasih sangat-sangat sebab tolong rekomenkan kerja ni untuk aku! Aku terhutang budi pada kau!”

Small matter je tu. Aku dengar tempat tu perlukan pekerja. Aku pun tanya-tanyakanlah untuk kau. Kau dapat kerja dengan Warisan Investment ke? Kau dah jumpa CEO dia? Amacam CEO kau?”

Suara Mastura yang terlebih girang membuat Aina Yasmin kehairanan. “CEO? Eh, aku interview dengan HR la… Lepas tu ada Ketua dari Jabatan Corporate Planning, jabatan yang nak ambik aku tu… Kenapa kau tanya pasal CEO pulak? Takkanlah CEO sendiri nak interview aku? Aku junior executive je kut…”

Errrtakde apa-apa, takde apa-apa. Aku saja tanya je…” Mastura berdalih. Harapannya agar Aina Yasmin bertembung dengan Ameer Aazad tidak menjadi.

“Kau ni lain macam je? Kau ada sorok apa-apa daripada aku ke?” tembak Aina Yasmin.

Takdelah,” bidas Mastura. Sememangnya dia merahsiakan sesuatu daripada teman baiknya itu. Dia langsung tidak memaklumkan kepada Aina Yasmin tentang Ameer Aazad yang bekerja di syarikat yang sama temannya itu bakal memulakan alam pekerjaannya nanti. Ada sebab mengapa dia merahsiakannya daripada Aina Yasmin dan ada sebab mengapa dia mahu Aina Yasmin bekerja sebumbung dengan tunangnya sendiri.

Pic by Nurul Huda

“Tapi aku tak kerja kat Warisanlah, Mas. Buat sementara waktu ni, aku diletakkan di anak syarikat Warisan, sebab kat situ memang tak cukup kakitangan! Mungkin dalam tiga ke enam bulan. Bila staf anak syarikat dah kembali cukup, barulah aku akan dipindahkan ke Warisan semula…” jelas Aina Yasmin.

Terkejut Mastura mendengar penjelasan Aina Yasmin. Kalau Aina Yasmin tidak bekerja di Warisan Investment Sdn Bhd, maka gagallah rancangannya!

Alaaa… kau kena posting kat mana?”

Don’t worry, my friend. Anak syarikat tu satu bangunan jugak dengan Warisan. Tingkat je lain… Kita still boleh pergi ofis sama-sama, jumpa masa lunch and balik sama-sama nanti, Insya-Allah.”

Yahoooo!!!” jerit Mastura.

“Hoi! Pekak telinga aku kau jerit macam tu!” marah Aina Yasmin sambil menjarakkan kedudukan telefon bimbitnya dari telinga. Bingit! Mastura ketawa…

“Tapi aku nak bagi warning kat kau! Aku dengar CEO Warisan tu garang orangnya. Semua orang kecut perut dengan dia. Dia CEO baru kat situ. Baru dua bulan… Kau jaga-jaga, jangan kena baham dengan singa nanti, ek?” Mastura cuba menakut-nakutkan temannya itu. Arif benar dia tentang kelemahan Aina Yasmin.

“Hesy, kau ni! Janganlah takutkan aku… Aku ni dahlah tak boleh kerja dengan orang yang kuat marah-marah ni…” Aina Yasmin mula cuak. Walaupun orang memanggilnya dengan gelaran tomboy dan mempunyai perwatakan yang lasak dulu, namun hatinya mudah tersentuh. Kena marah atau jerkah sikit, dia dah menangis. Anak bongsulah katakan… Sebab itu dia begitu takut dengan arwah ayahnya yang begitu garang di matanya, dan tidak pernah berani membantah kata-kata dan arahan daripada arwah Haji Zainal Abidin.

“Tapi aku kan tak kerja kat situ. Aku kerja kat Icon Properties mula-mula ni... So mesti aku tak kerja dengan CEO tu, kan?” tanya Aina Yasmin inginkan kepastian.

“Manalah aku tahu… Tapi bergantung jugak pada polisi syarikat. Macam syarikat aku kerja ni, CEO dia pantau projek-projek besar anak-anak syarikat walaupun setiap anak syarikat ada Pengurus Besar dia sendiri. CEO aku pulak dilantik menjadi pengarah dalam semua anak syarikat. Kira macam Group CEOlah. Jadi, kalau CEO Warisan merupakan salah seorang pengarah syarikat Icon Properties, ada kemungkinan kau akan selalu bertembung dengan CEO Warisan nanti…”

Alaaa… ya ke? Aku harap taklah… Aku tensionlah kalau dapat bos yang garang atau kuat nak marah-marah ni. Lemah semangat aku!”

“Kau doa jelah, Min… Err... bila kau mula kerja?”

“Isnin depan…”                  

“Oh. So kau ada banyak masa lagi untuk kemas barang-barang kau kat rumah sewa tu. Baguslah…”

“Haah. Aku pun dah sampai rumah kau ni. Aku nak kemas-kemas apa yang patut… Malam tadi tak sempat. Sampai je aku terus tidur. Okeylah Mas. Aku tak nak kacau kau kerja. Aku letak dulu ya? Jumpa petang karang. Assalamualaikum…”

“Yalah. Jumpa nanti. Waalaikumussalam…” Mastura mengakhiri perbualan. Syukur dia dengan peluang yang diberikan oleh syarikat Warisan Investment Sdn Bhd kepada temannya itu, walaupun rancangannya tidak berapa menjadi. ‘Takpelah kerja kat Icon Properties pun. Manalah tahu Min akan bertembung dengan Abang Aazad nanti… Apa pun, lepas tiga atau enam bulan, Min akan dipindahkan kembali ke Warisan. Semoga apa yang aku rancangkan menjadi!’ bisik Mastura sendirian.

Aina Yasmin duduk di birai katil di dalam bilik sewanya. Mesej dihantar kepada abang-abangnya memaklumkan tentang kejayaannya diterima oleh syarikat Warisan Investment Sdn Bhd. Ucapan terima kasih juga dihantar kepada Iqbal kerana sudi menghantarnya ke pejabat Warisan Investment Sdn Bhd pagi tadi. Dia tersenyum puas. Alhamdulillah…

Matanya kini meliar ke ruangan bilik sewanya. Tidak begitu besar namun selesa. Dia bercadang untuk mula berkemas. Isnin hadapan dia akan memulakan alam pekerjaan di salah sebuah syarikat yang ternama di Kuala Lumpur. Dia benar-benar bersyukur. Dia baru hendak mencapai beg pakaiannya, telefon bimbitnya pula berbunyi. Sangkanya tentu Iqbal. Salam diberi dengan nada suara yang cukup ceria.

Waalaikumussalam…” suara garau di talian melenyapkan senyuman di wajahnya. Terus dia gugup.

“Min dah sampai KL?”

“D… dah…” jawab Aina Yasmin perlahan. “Semalam…”

“Abang pulak takde kat KL sekarang ni. Kalau tak, boleh kita jumpa, kan?”

Eeee… siapa nak jumpa dengan dia? Perasan!’

Diam.

“Abang ada kat Penang ni. Ada projek nak diselesaikan. Mungkin seminggu abang kat sini…”

‘Tak tanya pun!’

Diam.

“Min, kenapa senyap je ni?”

Diam.

“Min?”

“Ya? Min kat sini…” Lemah.

“Dan abang kat sini, tunang abang…”

Aina Yasmin terkedu. Entah mengapa ada suatu perasaan yang halus menyapa hatinya tatkala lelaki itu memanggilnya dengan ‘tunang abang’. Gelaran yang seharusnya membawa rasa bahagia sekiranya bertunang dengan orang yang dicintai yang turut mencintai dirinya. Walaupun tiada cinta, mengapa hatinya bagai merelakan panggilan itu?

Errr… kenapa Abang Aazad call Min ni?” Cuba melenyapkan perasaan halus itu. Dia belum bersedia untuk menggali dengan lebih dalam lagi perasaannya itu.

“Saja, nak dengar suara Min…” Itulah sejujurnya. Ameer Aazad memilih untuk berterus-terang. Inilah kali kedua mereka berhubung di talian. Tiga hari Ameer Aazad menahan rasa. Hanya mesej mengucapkan salam dan bertanya khabar mampu dihantar. Masuk hari ini, dia sudah tidak dapat menahan keinginannya untuk mendengar suara tunangnya yang satu itu. “Min tak suka ya abang call?”

“Bukan macam tu… Min cuma tak biasa…”

“Min kena belajar biasakan diri Min dengan abang… Insya-Allah kalau ada jodoh, kita akan hidup bersama nanti…”

Tidak tertelan air liur Aina Yasmin mendengar kata-kata Ameer Aazad yang dituturkan dengan suara yang begitu dalam. Hidup bersama? Oh tidak!!!!

“Min masih belum buat keputusan lagi…”

“Abang tahu… abang hanya mampu berharap dan berdoa…”

“Boleh Min tahu kenapa abang ubah pendirian abang?” Soalan yang membelenggu hati dan fikiran Aina Yasmin sejak dia menerima ‘syarat-enam-bulan’ yang dikenakan Ameer Aazad dilontarkan. Dia benar-benar mahu tahu sebab Ameer Aazad mengubah fikirannya.

“Semua orang mampu berubah, Min. Antara cepat dengan lambat saja… Syukur abang dapat peluang abang sebelum terlambat…” ringkas dan perlahan Ameer Aazad menuturkan kata. “Min dah bincang syarat abang dengan mak dan abang-abang Min?” giliran Ameer Aazad pula bertanya soalan.

“Dah. Diaorang serahkan pada Min untuk buat keputusan…” Aina Yasmin mengeluh. Terbayang sepasang mata ibunya yang memandangnya dengan penuh pengharapan. Seolah-olah memintanya untuk memberi persetujuan kepada syarat Ameer Aazad, walaupun bibirnya tidak berkata sedemikian.

“Dan keputusannya?”

“Min tak tahu…Min janji akan bagi tahu keputusannya hari Ahad ni…”

Ameer Aazad menarik nafas lega. Sangkanya Aina Yasmin sudah membuat keputusannya. Maknanya, dia masih mempunyai harapan.

“Okey. Abang tunggu…”

Errr…abang?”

Enaknya panggilan ‘abang’ itu di telinga Ameer Aazad. Mengapa sekarang baru terasa? “Ya, tunang abang?” Ameer Aazad sengaja mahu menekankan panggilan itu. Dia tidak mahu sesaat pun Aina Yasmin melupakan status dirinya, iaitu tunangan kepada Ameer Aazad.

Errr…” Aina Yasmin kembali gugup mendengar panggilan itu. “Betul ke abang tak kisah punya tunang macam Min ni? Yang berpenampilan macam Min ni?” Aina Yasmin perlukan kepastian. Dia tahu Ameer Aazad tidak menyedari tentang perubahan dirinya dan dia mahu meyakini hatinya bahawa Ameer Aazad menerimanya dengan sangkaan dirinya masih seperti dulu.

“Aina Yasmin binti Zainal Abidin! Abang terima siapa pun diri Min. Min kurus ke, Min gemuk ke, Min kudung ke, Min cacat ke, abang terima! Tolonglah jangan bangkitkan hal ni lagi. Abang tahu abang bersalah pada Min dulu dan abang harap Min sudi maafkan abang. Tapi, please jangan ungkit lagi cerita dulu. Abang nak mulakan episod baru dalam kehidupan kita berdua. Abang tetap anggap Min sebagai tunang abang dan abang harap status tu akan bertukar menjadi isteri tak lama lagi! I want to marry you, Min! You!!”

Aina Yasmin memejamkan matanya. Berderau darahnya mendengar luahan hati Ameer Aazad dengan nada yang cukup tegas itu. Sungguh dia terharu. Penuh perasaan Ameer Aazad cuba meyakinkannya. Siap panggil nama penuh lagi!

“Min faham tak?”

Diam.

“Min… abang tanya ni. Min faham tak??”

“Fa... faham,” bisik Aina Yasmin.

“Cuma abang tak pasti yang Min sanggup terima abang… terima abang yang sekarang, bukan yang Min ingat dulu…” suara Ameer Aazad sudah hilang ketegangannya.

Bayangan wajah Ameer Aazad yang berjambang menyapa pandangan matanya. Baginya, berjambang atau tidak, Ameer Aazad tetap segak seperti dahulu. Badannya semakin tegap daripada dulu. Yang bezanya, Ameer Aazad kini lebih serius dan lebih berkarisma. Aura yang dibawa Ameer Aazad begitu mempesonakan, walaupun mereka sempat bertentang mata tidak sampai seminit ketika di majlis kenduri kahwin Munirah baru-baru ini.

“Kenapa abang Aazad cakap macam tu?”

“Yalah, manusia berubah Min. Abang tak terkejut kalau Min tak dapat terima abang macam abang terima Min…”

‘Kenapa dia cakap macam tu? Seperti ada sesuatu yang tersirat…’ fikir Aina Yasmin sendirian.

Diam.

“Okeylah, tunang abang. Staf abang dah tunggu tu. Janji Min akan call abang Ahad ni?” pinta Ameer Aazad.

“Ya, Min janji…”

Satu keluhan berat dilepaskan Ameer Aazad. Entah mengapa dia masih mahu berterusan berbual dengan Aina Yasmin dan mendengar suara gadis itu. Namun tuntutan kerja memanggilnya.

“Janji yang bila abang mesej, Min akan balas...”

“Min cuba, Insya-Allah…”

“Janji yang Min akan jaga diri Min selama kat KL ni…”

“Min janji…”

“Janji yang Min akan jaga maruah Min sebagai tunang abang…”

“Min janji…”

“Janji Min akan kahwin dengan abang!”

“Min jan… Aaa... apa?”

Terlepas tawa kecil Ameer Aazad. Tawa yang sudah sekian lama dipendam. Dia rasakan dia sudah lupa bagaimana hendak ketawa. Sudah lama dirasakan hidupnya sepi daripada gelak tawa. Kini dengan gadis itu, tawanya bisa terletus. Pelik!

Aina Yasmin terkesima. Kahwin?

“Tak kira! Min dah janji dengan abang…”

“Mana ada?” bantah Aina Yasmin laju.

Ketawa lagi. Apa yang lucu pun Aina Yasmin tidak tahu.

“Min dah dapat tempat kerja kat KL?”

“Dah bang, Alhamdulillah… Min mula Isnin depan.”

“Baguslah kalau macam tu. Okeylah. Abang pergi dulu. Try to miss me, okay?”

‘Gila mamat ni! Yucks!’

Diam.

“Assalamualaikum, tunang abang,” ucap Ameer Aazad.

Waalaikumussalam…”

Butang merah di telefon ditekan. Aina Yasmin menekup dada. Mengharapkan agar degupan jantungnya kembali normal. ‘Aku pun dah gila agaknya… kenapa aku jadi macam ni, setiap kali dia mesej atau call aku? Kata tak suka? Kata nak putus? Wahai hati, tolong jangan buat aku macam ni…’ Aina Yasmin merayu.

Nafas diambil dalam-dalam. Dadanya diusap perlahan. Bila semuanya sudah kembali reda, Aina Yasmin bangun dan mencapai beg pakaiannya sekali lagi. Dia ingin melupakan Ameer Aazad buat seketika dan menumpukan perhatiannya pada bilik dan rumah baharunya.

Nun jauh di Pulau Pinang, tiga orang pekerja dari Warisan Investment Sdn Bhd memandang sesama sendiri. Pelik dengan gelagat ketua mereka yang tiba-tiba murah dengan senyuman. Apa yang sudah terjadi kepada bos mereka ni? Dapat bonus ke? Atau tersampuk dengan makhluk halus? Mereka tidak berani bertanya. Lebih elok Ameer Aazad bermood positif begini daripada mereka dihidangkan dengan wajah serius yang pada bila-bila masa boleh bertukar bengis itu. Harap-harap mood baik bos mereka akan kekal sepanjang minggu ini!



Yang Bermukim Di Hati - Bab 7


Aina Yasmin melipat lalu menyangkut telekung serta sejadah sebelum merebahkan tubuhnya ke atas katil di dalam kamar tidurnya. Hatinya sedikit lega dapat mengadu dan berdoa kepada Penciptanya. Hanya Allah yang tahu perasaannya ketika ini. Dan hanya kepada Allah dia berserah…

Malam sudah agak lewat. Pasti ibunya sudah tidur kerana rumah mereka dirasakan begitu sunyi dan sepi. Setelah pulang dari rumah Puan Shima selepas Maghrib tadi, ibunya terus masuk ke dalam kamar tidurnya dengan alasan penat. Dua malam mereka bermalam di rumah Puan Shima, seperti yang dijanjikan. Lusa, Aina Yasmin akan bertolak ke Kuala Lumpur dan meninggalkan ibunya bersendirian di rumah. Syukur Syafiq akan pulang dan bekerja di Ipoh tidak lama lagi.

Aina Yasmin melepaskan keluhan. Dia memandang ke arah siling kamar tidurnya sambil tangan kanannya disilangkan ke atas dahi. Semakin berat keputusan yang perlu diambil. Dia semakin kehilangan arah. ‘Ingatkan senang nak putus tunang! Semua orang kata takde bantahan tapi sebenarnya bukan senang seperti yang disangkakan…’

Layanan Puan Shima terhadap dirinya masih seperti dulu. Begitu penyayang dan masih mengambil berat akan dirinya. Sekali pun Puan Shima tidak menyentuh tentang hubungannya dengan Ameer Aazad, walaupun dia banyak menceritakan tentang hal lelaki itu kepadanya.

Rupa-rupanya Ameer Aazad pernah terlibat dalam suatu kemalangan dua tahun lalu, tidak lama setelah arwah bapa Aina Yasmin meninggal dunia. Aina Yasmin berasa hairan mengapa berita itu langsung dipendamkan daripada pengetahuannya. Alasan ibunya, kerana tidak mahu Aina Yasmin berasa tertekan atau terlampau bersedih, memandangkan arwah Haji Zainal Abidin baru sahaja meninggal dunia. Jadi berita kemalangan Ameer Aazad tidak diceritakan kepadanya.

“Aazad berubah tak lama lepas kemalangan tu…” Kata-kata Puan Shima semalam kembali ke ingatan. “Dia jadi pendiam dan tak mahu bergaul dengan orang lain. Kawan-kawan dia pun banyak yang dia sisihkan…termasuk abang-abang Min…mama pun tak tahu kenapa dia jadi macam tu…”

Sejak pertemuan dengan Puan Shima di majlis kenduri kahwin Munirah tempoh hari, Puan Shima sering membahasakan dirinya sebagai ‘mama’ ketika berbicara dengan Aina Yasmin, seolah-olah Aina Yasmin sudah pun menjadi menantunya. Panggilan itu semakin membebankan hati dan perasaannya. Kiranya, jika dia bertekad dengan keputusannya, bukan sahaja dia akan menghampakan harapan arwah bapanya, malah dia turut akan menghampakan harapan Puan Shima yang teramat disayangi dan dihormatinya. Walaupun di mulut, Puan Shima telah meyakinkan Hajah Amirah yang apa pun keputusan Aina Yasmin akan diterima dengan hati yang terbuka, namun di dalam hati siapa yang tahu, bukan?

Aina Yasmin menggigit bibir tatkala terkenangkan apa yang berlaku petang tadi ketika berseorangan di rumah Puan Shima. Ibunya telah menemani Puan Shima ke Ipoh untuk menempah baju di butik kegemaran mereka dan Aina Yasmin yang tidak mahu ikut serta, memilih untuk tinggal bersendirian di rumah Puan Shima. Ketika asyik menonton televisyen di ruang tamu, telefon Puan Shima berbunyi.


Pic By Nurul Huda
“Assalamualaikum…” Aina Yasmin memberi salam sebaik sahaja ganggang telefon ditekap ke telinga.

Senyap. Tiada jawapan di talian sebelah sana. Aina Yasmin mencuba sekali lagi. “Errr…Assalamualaikum. Ni rumah Puan Maizatul Shima…”

“Oh! Waalaikumussalam…Saya ingatkan saya tersalah nombor tadi…”

Hampir sahaja ganggang telefon terlepas daripada pegangan Aina Yasmin apabila mendengar suara garau yang amat dikenalinya itu. ‘Ya Allah! Apa aku nak buat ni?’

“Boleh saya tahu ni siapa? Mama saya ada?” Ameer Aazad menyoal.

“Errr…errr…” Aina Yasmin tergagap-gagap. “Auntie Shima keluar kejap. Ni Min…Aina Yasmin…” perlahan sahaja Aina Yasmin memperkenalkan dirinya.

Senyap. Tiada balasan. Aina Yasmin membayangkan Ameer Aazad teringin hendak menghempaskan ganggang telefon setelah mengetahui gerangan siapa yang telah menjawab panggilan telefon lelaki itu. Dia masih tertunggu-tunggu Ameer Aazad melakukannya.

Tidak lama kemudian kendengaran Ameer Aazad berdehem kecil. “Apa khabar, Min?”

‘Eh? Dia nak berbual dengan aku ke ni?’

“Ba... baik, Alhamdulillah…” balas Aina Yasmin ringkas. Jantung sudah mula dup dap menandakan diri yang sudah mula gugup.

Senyap lagi. Aina Yasmin kegelisahan.

“Errr… Abang Aazad, nanti Min beritahu Auntie Shima yang abang call, ya? Min letak dulu… Assalamualaikum,” ujar Aina Yasmin tatkala merasa kurang selesa dengan sifat masing-masing yang kelu tidak berbahasa.

“Tunggu!” Sedikit tinggi suara Ameer Aazad bagi menahan Aina Yasmin daripada meletakkan ganggang telefon.

Aina Yasmin tersentak. Nasib baik ganggang telefon tidak terlepas dari tangan. “Ya?”

Terdengar keluhan kecil di hujung telefon. “Boleh kita bincang?”

Aina Yasmin terkedu. Dia mengangguk kecil tetapi setelah menyedari yang tidak mungkin Ameer Aazad dapat melihat tindakannya, dia terus bersuara. “Boleh…”

“Susah abang nak mulakan…” perlahan nada suara Ameer Aazad.

“Abang, Min tahu abang serba salah dengan semuanya. Min pun sama…Tapi eloklah kalau kita…” Sebelum sempat Aina Yasmin menghabiskan kata-katanya, Ameer Aazad mencelah.

“Min, dengar dulu apa abang nak cakap…jangan buat andaian sendiri!”

Tersentap Aina Yasmin dengan teguran yang dibuat dengan nada yang jelas serius.

“Sorry…” bisik Aina Yasmin. Dia termalu sendiri.

“Abang tahu Min dah buat keputusan untuk putuskan pertunangan kita. Seperti yang abang balas dalam e-mel abang pada Min, abang setuju tapi dengan satu syarat…” Jeda.

Aina Yasmin sabar menunggu Ameer Aazad meneruskan kata-kata. Dia tidak mahu mencelah lagi. Takut ditegur seperti tadi.

“Syarat abang simple je. Give me six months! Lepas tu, kalau Min masih nak teruskan dengan keputusan Min, abang terima…”

“Six months? Six months untuk apa?” Aina Yasmin jelas dilanda kekeliruan dengan syarat yang dikenakan tunangnya itu.

“Enam bulan untuk abang jadi tunang Min dan Min jadi tunang abang!”

Aina Yasmin ketawa sinis. “Min tak faham…kita kan dah bertunang lebih lima tahun dah?” Takkan lelaki itu sudah lupa? Entah apa-apa!

Kedengaran keluhan kecil terlepas di hujung talian. “Sebelum ni, walaupun kita dah lama bertunang, kita bukan macam pasangan lain…kita tak pernah berhubung, apa lagi berjumpa. Untuk enam bulan yang akan datang ni, abang nak Min jadi tunang abang dalam erti kata yang sebenar dan abang pun begitu!”

“Bertunang masih belum menghalalkan hubungan, abang! Apa yang abang maksudkan sebenarnya ni?” soal Aina Yasmin tidak puas hati. Suaranya sedikit tegang.

“Abang tahu! Yang abang maksudkan, kita berhubung, call, keluar makan ke, bertanya hal masing-masing…macam couple lain yang bertunang. I want to get to know my own fiancĂ©e!”

“Kenapa abang nak buat macam ni? Abang tak perlu buat ni semua…Min tahu perasaan sebenar abang pada Min. Min sedar diri Min ni siapa di sisi abang. Abang tak perlu lakukan semua ni hanya sebab abang rasa terhutang budi dengan arwah abah! Kalau kita tak ikhlas dengan hubungan kita ni, baik tak payah teruskan!” Panjang lebar Aina Yasmin bersuara. Dia tidak berapa setuju dengan syarat yang dikenakan Ameer Aazad yang dirasakan tidak begitu munasabah.

“Six months Min! Tu syarat abang. Your choice! Yes or no?” Ameer Aazad tidak menghiraukan kata-kata Aina Yasmin. Dia tahu apa yang dilakukannya.

“Kalau Min tak setuju?”

“Then I will sue you for breach of promise!”

“Apa? Abang serius??” Tercengang Aina Yasmin dengan ugutan yang dibuat.

“Dead serious! Abang boleh saman Min sebab mungkir janji dengan memutuskan pertunangan kita. Abang akan mintak ganti rugi!”

Aina Yasmin ternganga!! Mujur Ameer Aazad tiada di hadapannya ketika itu. Entah apalah yang akan dilakukan kepada lelaki itu sekiranya Ameer Aazad berada di hadapannya! Marah betul dia mendengar ugutan daripada lelaki itu. “Ganti rugi? Ganti rugi apa pulak? Macamlah kita ni dah buat persiapan kahwin bagai!! Mengarut je!”

‘Tak logik betul mamat ni! Takkan sampai nak saman-menyaman pulak? Eh! Tapi macam pernah baca kat surat khabar kisah orang yang disaman sebab memutuskan pertunangan. Saman malu lagi!’

Walaupun di hati dia tidak merasakan yang Ameer Aazad akan menyaman keluarganya, namun hakikatnya, dia tidak mengenali Ameer Aazad. Dia tidak tahu hati budi lelaki itu. Dia hanya mengenali Puan Shima yang terlalu baik di matanya. Lelaki itu mungkin lain daripada ibunya walaupun darah mereka sama! Lagipun Puan Shima sendiri mengakui yang tunangnya sudah berubah. Ameer Aazad dulu amat rapat dengan abang-abangnya. Kini tidak lagi…Jadi tiada siapa yang benar-benar mengenali Ameer Aazad lagi.

“Terpulang pada Min nak fikir apa…”

“Min tak percaya abang Aazad sanggup buat macam tu pada keluarga Min…” nada suara Aina Yasmin melirih.

Tekaan yang tepat daripada Aina Yasmin, namun Ameer Aazad tidak mahu beralah. Takkanlah dia sanggup menyaman sebuah keluarga yang sudah dianggap sebagai keluarganya sendiri? Dia hanya mahu menggertak Aina Yasmin sahaja.

“Try me!” cabar Ameer Aazad secara serius bagi melindungi penipuannya.

“Kenapa Abang Aazad kenakan syarat macam ni?” soal Aina Yasmin. Suaranya berubah dingin dan tegang. Rasa benci mula bertandang di hati. Dulu dia benci kerana kata-kata hinaan yang dihamburkan lelaki itu. Kini dia benci dengan syarat tidak munasabah yang dikenakan Ameer Aazad. Tapi betul ke benci?

“Kan abang dah bagi tahu sebabnya tadi…Take it or leave it!” Ameer Aazad memberi kata dua.

“Habis, Abang Aazad tak malu ke nanti orang tahu Min ni tunang abang? Tak malu dapat tunang kurus kering macam jantan dan kulit terbakar macam Min?” sindir Aina Yasmin pedas. Dia masih mahu cuba untuk melepaskan diri daripada ‘syarat-enam-bulan’ yang dikenakan Ameer Aazad.

Ameer Aazad mengeluh lagi. Terkena sebiji tepat ke muka! Dia mengerti perasaan Aina Yasmin yang tentunya sedang marah itu.

“Abang mintak maaf pasal apa yang abang pernah cakap dulu…Abang tak sangka yang Min dengar segalanya…” ujar Ameer Aazad dengan nada kesal. “Abang betul-betul mintak maaf. Insya-Allah abang takkan malu bertunangkan Min. Abang terima Min seadanya…dan abang harap Min pun terima abang seadanya. Dan abang ikhlas nak teruskan dengan pertunangan kita kalau Min sudi terima abang…” Itulah sebenarnya harapannya…agar Aina Yasmin mengambil masa untuk mengenali dan menerimanya dalam tempoh enam bulan ini. Dia tidak mahu mengambil remeh ikatan yang telah diikat antara mereka, walaupun tanpa cinta. Cinta boleh dipupuk. Namun janji yang telah dilafazkan kepada Haji Zainal Abidin kerap menghantuinya.

Aina Yasmin terkedu mendengar ucapan maaf yang lahir dari bibir Ameer Aazad. Tidak pernah terfikir yang lelaki itu akan meminta maaf atas kata-kata hinaan yang begitu menghiris hatinya. Tak akan sekali-kali dia bisa melupakan kata-kata itu! Kata-kata yang sehingga kini bisa membuatnya menangis…

“Apa keputusan Min? Setuju dengan syarat abang?”

“Tolong bagi masa untuk Min fikirkan dulu. Min tak boleh nak bagi keputusannya sekarang…” pinta Aina Yasmin.

“Okey. I will call you in a week’s time. Hari Ahad ni abang akan call Min.”

‘Hah? Seminggu je? Cukup ke?’

“Bagi abang nombor telefon Min?” Ameer Aazad meminta sebelum sempat Aina Yasmin meminta tambahan masa untuk dirinya membuat keputusan.

Bagai lembu yang dicucuk hidung, Aina Yasmin memaklumkan nombor telefon bimbitnya kepada Ameer Aazad. Sejurus kemudian, Ameer Aazad mengucapkan salam dan mematikan talian telefon, membiarkan Aina Yasmin terpinga-pinga sendirian.

Hajah Amirah serta Puan Shima langsung tidak menyedari perubahan yang melanda Aina Yasmin petang itu, yang melarat sehingga ke saat ini. Aina Yasmin buntu. Lusa sudah hendak ke Kuala Lumpur. Sekiranya sesi temu duganya berjaya, dia akan melangkah ke alam pekerjaan tidak lama lagi. Bagaimana pula dengan Ameer Aazad dan syaratnya? Enam bulan…enam bulan…

Kalau hendak difikirkan enam bulan tidaklah lama. Namun, memikirkan dia perlu membawa watak seorang tunang yang sebenar-benarnya kepada Ameer Aazad membuat dia tidak senang duduk. Setakat bermesej atau melalui panggilan telefon tidak mengapa lagi. Tapi kalau diajak dating, bagaimana? ‘Aduh…susahnya macam ni…’

Aina Yasmin hairan dengan perubahan sikap dan pendirian tunangnya itu. Kalau dulu lelaki itu begitu membencinya dan tidak pernah setia dengan ikatan pertunangan mereka, mengapa sekarang lelaki itu berubah? Bukan dia tidak tahu tentang hobi Ameer Aazad yang gemar bertukar-tukar teman wanita dulu. Mastura sering melaporkan berita-berita panas tentang tunangnya dulu. Rupa-rupanya, teman sebilik Mastura di kampus merupakan anak kepada orang gaji Tan Sri Khir Razak, yakni bapa angkat Ameer Aazad. Segala laporan mengenai Ameer Aazad yang diterima daripada teman sebilik Mastura, disalurkan terus kepada Aina Yasmin. Lama Ameer Aazad tinggal bersama Tan Sri Khir Razak, sebelum dia berpindah untuk hidup sendiri. Maka, senang untuk Mastura memaklumkan kegiatan Ameer Aazad kepada teman karibnya itu.

Aina Yasmin pula langsung tidak terkesan dengan berita-berita yang diterima. Setelah hatinya dihunus dengan pisau yang amat tajam oleh lelaki itu, Aina Yasmin sudah tidak menyimpan apa-apa perasaan pun terhadap Ameer Aazad. Apa-apa sisa rasa minat atau ‘crush’ terhadap lelaki itu ketika zaman remajanya sudah lenyap dalam sekelip mata. Lenyap kurang dua puluh empat jam setelah menjadi tunangan Ameer Aazad.

Aina Yasmin bangun daripada perbaringan lalu menekan suis lampu. Terus gelap kamar tidurnya. Dia ingin tidur, kerana hanya ketika tidur dia dapat melupakan sebentar segala masalah duniawi. Dan semoga ketika dia dijemput lena, dia akan menerima petunjuk daripada yang Maha Esa. Itulah yang diharapkan daripada solat istikharah yang dilakukannya tadi. Dia telah berserah bulat-bulat kepada Ilahi, kerana hanya Allah yang Maha Mengetahui…

************

Mata Ameer Aazad terkebil-kebil di hadapan notebooknya. Dia langsung tidak dapat menumpukan perhatian terhadap kerjanya. Semuanya gara-gara teringatkan suara Aina Yasmin yang begitu merdu di telinganya. Mengapa suara itu masih terngiang-ngiang di telinganya? Mengapa debaran di dada lambat untuk kembali ke denyutan normal walaupun sudah lebih sepuluh minit talian telefon diputuskan petang tadi? Apa maksudnya semua itu? Apa sudah jadi dengan dirinya?

‘Ah…takkan dengar suara je boleh angau? Tak logik betul!’

Namun itulah hakikatnya…Tangannya terasa gatal untuk menelefon tunangnya. Sesaat pun jadilah…asalkan dia bisa mendengar suara itu sekali lagi sebelum dia tidur.

‘Gila kau ni, Zad!’ dengus Ameer Aazad.

Ameer Aazad cuba membayangkan wajah tunangnya dulu. Marah dia terhadap ego yang dijulang begitu tinggi dahulu terhadap paras rupanya, sehingga tidak sedikit mahu melayan adik kepada Iqbal dan Syafiq yang langsung tidak menarik perhatiannya. Padahal, rumah arwah Haji Zainal Abidin sudah menjadi rumah keduanya. Dia sedar Aina Yasmin meminatinya dahulu. Renungan daripada gadis itu selalu bisa ditangkapnya. Namun dia tidak pernah ambil peduli, walaupun dia sering menyedari kewujudan gadis itu yang begitu manja dengan abang-abangnya. ‘Tak mainlah dengan budak sekolah!’ lagaknya suatu ketika dahulu.

Tatkala berada di universiti dan takdir menemukan dia dengan Tan Sri Khir Razak, sifat angkuhnya semakin menjadi-jadi. Tan Sri Khir Razaklah yang memberi peluang kepada dirinya untuk menjalani praktikal di syarikatnya dan dari situ timbul rasa percaya dan kasih terhadap Ameer Aazad. Maka Ameer Aazad ditatang bagai minyak yang penuh oleh lelaki itu yang tidak mempunyai zuriat sendiri walaupun pernah berkahwin. Ameer Aazad semakin lupa diri. Cuma rasa hormat dan kasih terhadap arwah Haji Zainal Abidin yang masih tersemat di dada, membuatkan dia tidak membantah dengan cadangan arwah untuk bertunang dengan Aina Yasmin. Itu pun dia bertunang tanpa memaklumkan perkara yang sebenar kepada Tan Sri Khir Razak…sehinggalah dua tahun yang lalu…

Seingat dia, Aina Yasmin kurus orangnya. Lagaknya macam tomboy, suka melepak dengan rakan-rakan lelaki yang sebaya dengannya serta memancing dengan abang-abangnya. Kulitnya gelap kerana dia tahu Aina Yasmin suka sangat melakukan aktiviti-aktiviti lasak di luar rumah. Bagi ibunya, Aina Yasmin cantik di matanya kerana gadis itu seorang yang amat menghormati orang tua, seorang yang rajin serta bijak dalam pelajarannya. Seorang yang tidak pernah alpa dalam mengerjakan solatnya dan sering berbakti kepada ibu dan bapanya. Ibunya menaruh harapan yang besar yang suatu hari nanti, Aina Yasmin akan menjadi menantunya. Ibunya dapat melihat sesuatu yang istimewa dalam diri Aina Yasmin sejak dulu lagi. Ameer Aazad yakin dia akan dapat menemuinya jua, sekiranya diberi peluang oleh gadis itu…

‘Ya Allah, bukalah hatiku untuk menerima dan menyayangi Aina Yasmin sebagaimana dia layak disayangi, ya Allah. Ampunkan aku atas segala kelalaian dan kealpaanku selama ini, ya Allah. Sesungguhnya aku adalah hamba-Mu yang lemah…Ya Allah, bukalah hati Aina Yasmin untuk memberikanku satu peluang lagi…Itu saja yang kuharapkan dari-Mu, ya Allah…’

Enam bulan bukanlah suatu masa yang lama. Namun dia telah bertekad akan menjadi seorang tunangan yang sempurna buat Aina Yasmin. Cukuplah selama ini dia mengabaikan tunangnya itu, dan langsung tidak mengendahkan hati dan perasaan Aina Yasmin. Kini dia meminta satu peluang lagi. Hati Aina Yasmin perlu ditakluki dan yang paling utama, dia perlu belajar menyerahkan hatinya kepada gadis itu… Sekiranya Aina Yasmin tidak dapat menerimanya setelah segala usaha untuk memenangi hati gadis itu telah dilakukan…maka dia pasrah dan reda…Mungkin tiada jodoh antara mereka…

Dia mencapai telefon bimbitnya. Walaupun dia telah bersetuju untuk memberikan satu minggu untuk gadis itu membuat keputusannya, dia tidak pula berjanji tidak akan menghubungi tunangnya itu selama waktu itu, bukan? Satu idea nakal bermain di minda. Tekadnya untuk memenangi hati gadis itu akan dimulakan segera! Sekarang, kalau boleh! Malam ini!

Cadangnya untuk menghantar mesej kepada Aina Yasmin. Namun dia tidak tahu mesej apa yang perlu dikarangnya. Sudah dua tahun dia berhenti menjadi seorang Romeo dan bertukar menjadi seorang lelaki yang pendiam dan sentiasa serius di mata umum. Dia sudah berkarat! Ayat-ayat jiwang yang dulu sebati dengan jiwanya sudah hilang entah ke mana.

“Selamat mlm, tunang abg! Sweet dreams. Semoga bertemu dgn jwpan yg dicari dlm mimpi…Abg Aazad”

Pesanan dihantar.

Aina Yasmin yang masih belum dapat melelapkan mata terkejut mendapat isyarat masuknya pesanan WhatsApp di telefon bimbitnya pada lewat malam begini. Terbeliak matanya membaca mesej yang diterima. Seolah-olah lelaki itu tahu tentang dirinya yang memang mencari suatu jawapan…

‘Nak jawab ke tak ni? Apa aku nak cakap?’

Setelah sekian lama berdolak-dalik, Aina Yasmin membalas.

“Selamat mlm…”

Ringkas. Hantar.

Tidak lama kemudian, telefon Aina Yasmin berbunyi lagi.

“Abg berdoa, Min akan mimpikan abg dan abg pun akan mimpikan Min…Amin…”

Bergetar jantung Aina Yasmin menerima mesej daripada Ameer Aazad. ‘Dia pun buat solat istikharah ke? Dia pun sedang tunggu petunjuk macam aku?’ Telefon lekas-lekas diletakkan ke bawah bantal. Dia tidak ingin membalas pesanan terakhir daripada Ameeer Aazad itu. Entah mengapa, hatinya diselubungi rasa malu…

Telefon berbunyi sekali lagi. Dia menyeluk bantal.

“Semoga keputusan Min akan menjadi permulaan yang cukup bermakna buat kita berdua…”

Aina Yasmin menggigit bibir.

‘Min, kau kena kuat…kau tak boleh jatuh hati dengan lelaki yang pernah hina dan kutuk kau dulu! Lelaki curang, sombong dan angkuh! Kau kan benci dengan lelaki macam tu? Entah-entah dia hanya nak mainkan kau! Kau dengan dia bagai langit dan bumi! Kau tak layak untuk dia! Kau kena kuat, Min! Kau kena kuat!!’


Entah berapa lama Aina Yasmin berperang dengan perasaannya. Akhirnya, dia tertidur.