Thursday, 9 October 2014

Demi Bahagia Ini - Bab 5

BAB 5

Rasa baru semalam Qistina meninggalkan Lapangan Terbang Heathrow, London. Kini dia kembali menjejakkan kakinya ke bumi England ini, tempat di mana dia belajar menjadi seorang dewasa. Lima tahun adalah suatu jangka waktu yang lama untuk menumpang hidup di negara orang. Lima tahun jugalah dia rasa terasing daripada keluarganya dan lima tahun jugalah dia terseksa merindui Mak Esah, Pak Atan dan Timah. Namun pulang bercuti setahun sekali seolah-olah tidak membawa sebarang makna kepadanya apabila jiwanya turut berasa terseksa tinggal bersama keluarga yang begitu asing dengannya.

Ketika umurnya baru berusia lapan belas tahun, dia dihantar papanya ke sini. Dibenarkan pulang setahun sekali ketika cuti musim panas. Pada usia yang masih mentah, dia belajar hidup berdikari. Belajar berkawan dengan orang asing, juga belajar membetulkan lidah agar accent bahasa Inggeris dipakari, bagi mudah berkomunikasi dengan warga British. Tidak begitu sukar bagi dirinya, memandangkan sejak kecil lagi dia dikelilingi warga asing ketika bersekolah di sekolah antarabangsa aliran British di Kuala Lumpur. Namun di sebalik kesunyian yang dirasakan, Qistina bersyukur dapat melaksanakan tanggungjawabnya terhadap Ilahi tanpa rasa gentar atau secara bersembunyi. Biarlah dia merasa sunyi, asalkan dia tidak tertekan dalam melakukan ibadahnya.

Qistina mengekori langkah Ian Iskandar keluar dari pintu utama Terminal 4, Lapangan Terbang Heathrow. Troli bagasi ditolak perlahan. Seorang lelaki yang sedikit berumur dan berkulit putih siap beruniform berlari-lari anak mendekati Ian Iskandar. Tangkai beg roda di tangan Ian Iskandar dicapainya dan dibawa ke kereta yang sedia dipakir di ruang menunggu. Qistina mengikut sahaja langkah mereka.

Usai beg-beg Ian Iskandar dimasukkan ke dalam but kereta, lelaki tadi mencapai pula beg Qistina di atas troli. Qistina ingin membantu, namun tangannya ditepis lembut. “It’s alright, love. I can manage.” Garau suara lelaki itu. Begitu biasa orang di sini menggunakan perkataan ‘love’ ketika berbicara. Tiada maksud yang tersirat. Memang adat mereka begitu. Qistina tidak menjawab. Takut terkeluar accent bahasa Inggeris yang sudah sebati dengan lidahnya setiap kali bercakap dengan warga British di sini.

Qistina berjalan menghampiri pintu hadapan kereta BMW hitam, dengan niat untuk duduk bersebelahan dengan pemandu tua tadi. Namun tidak dibenarkan. Qistina diminta duduk di belakang bersebelahan dengan Ian Iskandar. Qistina menelan air liurnya. Akhirnya dengan teliti, dia bersuara. “I should sit in front with you.”

No, no. You sit at the back, love,” bantah lelaki tadi.

Qistina masih lagi teragak-agak. Ian Iskandar yang sedari tadi memerhati Qistina mencelah, “awak nak berjemur ke kat luar tu? Tak puas lagi berjemur masa kat KL? Masuk!!” Laju sahaja dia menyindir Qistina yang terkulat-kulat di luar kereta.

Qistina menutup pintu hadapan dan beralih ke tempat duduk bahagian belakang kereta. Cuaca memanglah panas pada bulan Julai ini. Nanti bila dah masuk bulan Ogos cuaca akan menjadi lebih panas. Tetapi lebih panas hatinya ditegur begitu oleh Ian Iskandar. ‘Nasib baik pakcik tua kat depan tu tak faham.’ Qistina mencebik dalam diam.

Kereta mula bergerak keluar dari perkarangan Lapangan Terbang Heathrow. Suasana sepi di dalam kereta. Hanya ditemani bunyi siulan pemandu tadi. Qistina langsung tidak teruja memandang ke luar tingkap. Mungkin kerana telah banyak kali dia melihatkan pemandangan dan panorama yang sama ketika berulang dari Kuala Lumpur ke London dan sebaliknya. Namun, pandangan kosong itu tidak terlepas pandang oleh Ian Iskandar.

“Awak macam tak kelihatan teruja pun dah sampai London ni...Kenapa? Tak suka?”

“Penat agaknya. Tapi mestilah excited…” Qistina cuba berpura-pura.

“Bila sampai rumah nanti, awak rehat dulu. Esok pagi baru awak jumpa ibu saya.” Ian Iskandar memberi arahan. Ini bermaksud, Qistina akan memulakan kerjanya pada keesokan harinya, hari Khamis.

Qistina mengangguk. Memang dia keletihan kerana tidak dapat tidur lena sepanjang berada di dalam pesawat tadi. Fikirannya terganggu. Mungkin emosinya juga tidak berapa stabil. Takut dia tidak boleh berlakon ceria di hadapan ibu Ian Iskandar nanti.

“Encik, apa saya nak panggil ibu Encik?” Soalan yang patut ditanyanya ketika sesi temuduga lagi dahulu.

“Nama ibu saya Mariam. Pekerja saya semua panggil dia ‘madam je.”

“Okey. Pemandu yang kat depan ni namanya Matthew”. Ian menepuk-nepuk lembut bahu Matthew yang duduk di hadapannya. “Matthew, this is Qistina. She will be mummy’s companion.”

Matthew mengangguk. Siulannya terhenti seketika sebelum disambung kembali. Qistina tersenyum.

Perjalanan pulang ke rumah Ian Iskandar mengambil masa lebih kurang empat puluh lima minit. Akhirnya, kereta berhenti di hadapan sebuah rumah di Southwick Mews, Hyde Park. ‘Wow! Kayanya keluarga Ian Iskandar ni!’ Tinggal di satu daripada kawasan yang dianggap sebagai prime location di kota London ini. Berdekatan pula dengan Hyde Park, taman yang begitu terkenal di sini.

Rumah besar dua tingkat diperhati dari luar kereta. Perlahan-lahan, Qistina melangkahkan kaki untuk keluar dari perut kereta. Pintu rumah dibuka. Seorang wanita yang berumur dalam lingkungan lima puluhan berdiri di muka pintu. Wanita itu kelihatan seperti daripada keturunan Pakistan. Qistina membalas senyumannya. Dia ingin mengambil beg pakaiannya dari dalam bonet kereta namun telah terlebih dahulu dibawa naik ke dalam rumah oleh Matthew tadi.

Qistina berjalan mengikut Ian Iskandar menuju ke pintu masuk. Wanita tadi menyambut mesra Ian Iskandar. “Welcome home, sir!”

Thanks Naseem. This is Qistina. Qistina, this is the housekeeper, Naseem.”

Qistina menyalami tangan Naseem sambil tersenyum. “Come in, come in, Miss.” Pertuturan bahasa Inggeris Nasim masih berulit pelat Pakistan.

Please, just call me Ina” Qistina tidak selesa dipanggil dengan sebarang gelaran, memandangkan dia juga seorang pekerja di situ. Tiada bezanya.

Qistina dibawa masuk ke dalam rumah. Sungguh luas dan selesa. Naseem membawanya ke serata bilik di dalam rumah tersebut. Qistina mengambil maklum bilik ibu Ian Iskandar yang bersebelahan dengan bilik bacaan di tingkat bawah rumah. Kemudian Qistina dibawa naik ke tingkat atas. Qistina menelan air liurnya apabila mengetahui biliknya berhadapan dengan bilik Ian Iskandar.

Have a good rest, dear. Dinner is at 7.30. I’ll see you then.” Dengan itu, Naseem kembali ke tingkat bawah.

Qistina memulas tombol pintu dan mengangkat beg yang ditinggalkan Matthew di muka pintu. Setelah pintu dibuka Qistina menarik nafas. ‘Cantiknya bilik ni…’ Untuk seketika dia tidak merasakan dirinya seorang pekerja di dalam rumah itu, tetapi seorang tetamu. Biliknya luas dan dihias indah. Katil-empat-tiang bersaiz queen terletak di tengah-tengah bilik dengan kepala katil rapat ke dinding. Cadar dan langsir sekata berwarna emas, seakan sama dengan warna perhiasan di bilik tidurnya di Kuala Lumpur.

Qistina memandang sekeliling. Lega bilik tidur dilengkapi bilik mandinya sendiri. Kalau tidak, susah untuk dia ke luar bilik untuk mandi dan sebagainya, lebih-lebih lagi bilik Ian Iskandar berhadapan dengan biliknya.

Qistina memandang jam di pergelangan tangannya. Masih ada satu jam sebelum makan malam. Qistina membuka beg pakaiannya dan mula berkemas. Sesudah itu dia mandi dan membersihkan diri. Sesudah berpuas hati dengan arah kiblat di kompas, Qistina menunaikan solat asar dan zuhur secara jamak dan mengqada’ semua solat yang tertinggal semasa di dalam pesawat tadi.

Tinggal lima belas minit sebelum makan malam. Qistina baring di atas tilam dengan niat untuk merehatkan matanya. Matanya terpejam. Dia terus hanyut.

Bunyi ketukan di pintu membuatkan Qistina terkejut bangun duduk di atas katil. Jam di tangan menunjukkan pukul 7.45 malam. Walaupun begitu, hari masih cerah dan matahari masih belum berlabuh. Tergopoh-gapah Qistina melompat dari katil dan mengenakan tudungnya. Pintu dikuak. Ian Iskandar berdiri terpacak di hadapan biliknya.

“Maaf Encik, saya tertidur,” Qistina cepat-cepat meminta maaf sebelum sempat Ian Iskandar bersuara.

Ian Iskandar memandang wajah Qistina yang ternyata lesu dan keletihan dan tidak jadi menegurnya. Dia sekadar mengangguk. “Masa untuk makan malam.” Ian Iskandar berkata sambil berlalu.

Qistina berasa hairan. ‘Takkan aku makan malam dengan dia kot? Dia kan majikan aku…’

Qistina mengikut Ian Iskandar turun ke bawah. Di ruang makan, makanan telah siap terhidang. Kelihatan dua pinggan tersusun di atas meja. Qistina semakin kalut. Ian Iskandar sudah menarik kerusinya ke belakang.

“Errr…Encik,” Qistina memanggil. Ian Iskandar mengangkat muka. “Takkan saya makan dengan Encik kat sini? Sayakan pekerja je…Boleh tak saya makan dengan Naseem kat dapur je?”

Muka Qistina yang terkulat-kulat dipandang lama. Geli hati Ian Iskandar namun perasaan itu dipendam begitu sahaja. Riak wajahnya dikekalkan bersahaja. Memang sebelum ini dia tidak bercadang untuk menikmati makan malam bersama orang yang dipilih menjadi peneman ibunya. Dia tidak mahu melibatkan diri secara peribadi dengan pekerjanya itu. Namun, apabila Qistina dipilih menjadi peneman ibunya, cadangan asalnya itu diketepikan begitu sahaja. Segalanya mengenai gadis itu ingin diketahuinya dan yang paling penting, dia ingin meluangkan masa bersama Qistina.

No! Awak makan dengan saya.” Serius Ian Iskandar bersuara.

Qistina masih tidak puas hati. Dia tahu dia tidak akan selera makan sekiranya harus duduk semeja dengan lelaki itu. Qistina menelan air liurnya. Dia masih berdiri. Dia mencuba sekali lagi. “Saya tak selesa, Encik, berdua dengan Encik macam ni. Saya harap Encik faham.”

Ian Iskandar memandang Qistina tajam. Suka betul dia dengan gadis di hadapannya itu. Siapalah agaknya ibu dan bapanya? Sangkanya ibu dan bapa Qistinalah yang berjaya membesarkan dan mendidik Qistina menjadi gadis yang begitu bersopan dan beradab. Gadis yang tahu akan batas-batas pergaulannya.

“Wahai Cik Qistina, kita bukan berdua je dalam rumah ni. Ibu saya ada di dalam biliknya dan Naseem juga ada di dapur. Jadi awak tak perlu risau, ya. Bukan saya nak apa-apakan awak! Saya nak makan je dengan awak. At least ada kawan bercakap. Faham?” Sinis nada suara Ian Iskandar.

Terkebil-kebil Qistina memandang Ian Iskandar. ‘Dia ni biar benar! Serius ke sinis?’ Akhirnya Qistina mengalah. Tidak mahu bertekak dengan bosnya itu. Lalu kerusi ditarik perlahan lalu dia menghenyakkan punggungnya di atas kerusi berhadapan Ian Iskandar kerana di situ sahaja ada pinggan yang terhidang.

Lima minit berlalu dan masing-masing menikmati makan malam tanpa sebarang bicara. Qistina rasa macam hendak tercekik sahaja ketika menelan ketulan ayam panggang di atas pinggannya. Ayam yang empuk dan bersos cendawan dirasakan tawar sahaja kerana tidak dapat menumpukan perhatian yang sebenar kepada apa yang dilakukannya. ‘Yang si mamat ni asyik pandang aku je kenapa? Hesy! Macam mana aku nak makan ni?’

So dah siap berkemas? Bilik awak okey?”

Qistina menelan cebisan ayam panggang yang terakhir sebelum menjawab. “Selesa sangat, Encik, terima kasih.”

“Esok pagi awak turun, saya akan kenalkan pada ibu saya.”

“Baik, Encik.”

“Awak pernah datang London?”

Gulp! Qistina melangut dan memandang wajah Ian Iskandar. Fikirannya berputar ligat untuk mencari jawapan yang paling sesuai untuk diberikan kepada Ian Iskandar. Dia cuba untuk berkata dengan benar.

“Pernah, Encik.”

“Bila?”

“Errr…masa umur saya lima belas tahun, Encik.” Memang pertama kali Qistina menjejakkan kakinya ke bumi England ini ketika dia berusia lima belas tahun. Papanya yang ketika itu baru mendapat durian runtuh, membawa mereka satu keluarga bercuti ke London. Jadi dia tidak menipu, bukan? Tidak perlu agaknya bercerita dengan lebih lanjut lagi.

“Awak ni susah betul nak elaborate ya. Saya tanya sepuluh patah, awak jawab sepatah…” kata Ian Iskandar sedikit bengang. Gadis itu direnungnya tajam.

Qistina tunduk. ‘Mamat ni tak ingat ke aku kata tak suka cakap pasal benda-benda yang melibatkan peribadi. Tak faham bahasa betullah!’

“Encik, saya kemas dulu pinggan ni, ya?” Qistina bangun dan mula mengangkat pinggan. Tidak mahu berlama dengan Ian Iskandar. Lelaki itu bisa membuat perasaannya huru-hara.

“Awak housekeeper saya ke atau Naseem?” Ian Iskandar menyindir Qistina. Dia tahu gadis itu cuba melarikan diri darinya. “Dah! Tinggal je kat situ. Nanti Naseem kemas.” Seperti mendengar namanya dipanggil, Naseem tiba-tiba muncul.

“Eh, tak pe, Encik. Tak salah kan kalau saya tolong Naseem. Lagipun saya dah biasa.” Cepat-cepat Qistina membawa pinggannya ke dapur.

‘Huh! Degil betul!’ dengus Ian Iskandar.

Di dapur, Naseem tidak membenarkan Qistina mencuci pinggan. Dihulurkan kepada Qistina dulang berisi kopi berserta dua cawan kosong untuk dibawa masuk ke ruang makan. Qistina mengeluh. Ingatkan sesi makan malam sudah habis. Rupanya kena minum kopi lagi.

Ian Iskandar tersenyum sumbing melihat Qistina masuk kembali dengan membawa air kopi. Dia tahu gadis itu lekas-lekas mahu naik ke bilik tidurnya, namun hasratnya itu terbantut seketika. Dia hanya melihat Qistina menuangkan kopi ke dalam satu cawan dan satu cawan lagi dibiarkan kosong. Qistina masih berdiri. Dihulurkan cawan yang sudah berisi kepada Ian Iskandar. “Minum, Encik. Saya nak naik dulu.”

Hilang terus senyuman di bibir merah Ian Iskandar. “Awak tak minum sekali?”

Qistina menggelengkan kepalanya. “Saya cuba tak minum kopi pada waktu malam, Encik. Nanti susah nak tidur. Saya minta diri dulu, Encik. Assalamualaikum.”

Dapat juga Qistina melarikan dirinya. ‘Tak pe. Larilah buat masa ni. Aku ada setahun nak korek rahsia kau! Aku boleh bersabar,’ bisik Ian Iskandar sendirian.


2 comments:

Sila gunakan bahasa yang berhemah. Saya tidak akan bertanggungjawab ke atas komen-komen yang diberikan di sini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri. Terima kasih....