Thursday, 30 October 2014

Demi Bahagia Ini - Bab 16

BAB 16

Selesai makan tengah hari dan mengerjakan solat Zuhur, Qistina turun ke bawah dengan niat untuk menyambung tugasnya menemani Puan Mariam. Setibanya di tingkat bawah, suara riuh-rendah dan tawa gurau-senda kedengaran. Mesti kembar Ian Iskandar, Iman Elena bersama anaknya sudah tiba dari kota Paris.

Pintu bilik Puan Mariam terbuka luas. Qistina teragak-agak berdiri di muka pintu. Sebagai orang luar, Qistina tidak mahu mengganggu suasana Puan Mariam menyambut kepulangan Iman Elena bersama anaknya, serta sesi melepaskan rindu yang berbuku di hati.

Qistina berpaling. Namun, sebelum sempat dia mengambil langkah yang kedua, Puan Mariam memanggil namanya. Qistina berhenti melangkah dan memalingkan tubuhnya kembali.

“Masuklah, Qistina. Jangan malu. Kenalkan...ni anak perempuan mummy, Iman dan cucu mummy, Daniel.” Sungguh ceria suara Puan Mariam memanggil Qistina masuk ke dalam biliknya.

Qistina mengukirkan senyuman kepada Iman Elena dan menghulurkan tangannya. Benar kata Puan Mariam. Iman Elena langsung tidak menyerupai Ian Iskandar, mahupun Puan Mariam. Rupa Iman Elena lebih kepada orang Melayu. Berambut hitam, berkulit kuning langsat dan bermata coklat cair. Mungkin dia lebih mengambil iras bapanya dan Ian Iskandar pula mengambil iras ibu mereka. Cantik! Sungguh cantik! Tinggi dan langsing. Persis seorang model.

Iman Elena menyambut tangan yang dihulurkan Qistina dan lantas memeluk gadis itu. Terpinga-pinga Qistina sebentar sebelum dia membalas pelukan bakal adik iparnya itu. Bakal adik ipar yang lebih berusia daripada Qistina sendiri. Senyuman di wajah Iman Elena begitu lebar, begitu mesra, begitu ikhlas. Qistina merasa lega.

“Jadi, inilah gadis yang berjaya mencuri hati Ian! Hmmm….padanlah….cantiknya bakal adik ipar Kak Iman ni…Cantik sangat!” Iman Elena memuji.

Not adik ipar, Iman,” Puan Mariam membetulkan kata-kata Iman Elena. “Dia akan berkahwin dengan abang Iman, jadi dia akan jadi kakak ipar Imanlah!”

Qistina tersipu. “Saya Qistina. Panggil je Ina.”

“Saya Iman Elena. Panggil aje Iman. Hmmm…rasa kekoklah pulak, mummy. Iman ni kan lagi tua daripada Ina, but anyway, welcome to the family, Ina!” Sekali lagi Iman Elena memeluk Qistina. Gadis itu benar-benar tersentuh dan terharu dengan penerimaan Iman Elena ke atas dirinya. Buat sejenak, terasa dia dipeluk kakaknya sendiri Sarah Qireena, yang tidak diketahui keadaannya ketika ini.

“Terima kasih, Iman…” Qistina pun tidak selesa memanggil Iman dengan panggilan namanya sahaja, padahal Qistina jauh lebih muda daripada Iman Elena.

“Errr…tak boleh panggil Kak Iman ke? Rasa macam tak hormat pada orang yang lebih berusia daripada Ina pulak…”

Puan Mariam tersenyum. Begitu tinggi nilai-nilai keMelayuan yang ada pada diri Qistina, walaupun begitu lama dia menetap di negara Barat. Lima tahun hidup di kota London tidak melunturkan walaupun sedikit nilai-nilai murni di dalam hatinya. “Jangan bimbang, Ina. Mummy yakin Iman tak kisah…”

“Yang tu pulak, anak buah Ina. Nama dia Daniel,” kata Iman Elena sambil menunjuk ke arah kanak-kanak lelaki comel yang masih dalam dakapan Puan Mariam. Tembam dan gebu pipi Daniel. Sungguh comel. Daniel juga kelihatan seperti ada iras Melayu dan ada juga iras orang putih. Daniel hanya melihat Qistina kehairanan.

“Hari Sabtu atau Ahad ni baru Ina dapat jumpa suami Iman, Muhammad Mikail.”

“Hai, Daniel…” Qistina menyapa. “Comelnya, Iman…geram Ina tengok! Dia faham bahasa Melayu tak Iman?”

“Sikit-sikit je…dia lebih selesa cakap bahasa Inggeris atau French. Papa dia orang sini, orang England tapi kerja kat Paris. Jadi kalau kat rumah, taklah selalu sangat nak cakap French…”

“Iman pulak, nampaknya masih fasih bercakap bahasa Melayu!” Qistina memuji.

“Habis tu, bersekolah, membesar semua kat KL? Takkanlah tak ingat bahasa ibunda sendiri pulak kan?” Iman Elena masih memerhati Qistina. Tentunya dia sudah banyak mendengar cerita mengenai gadis itu daripada ibunya. Puan Mariam sakan bercerita tentang perubahan ketara yang melanda abang kembarnya sejak kehadiran Qistina. Iman Elena tumpang gembira. Sudah lama dia menanti saatnya Ian Iskandar mempunyai isteri dan keluarga sendiri. 

Mummy perlukan apa-apa?” Qistina bertanya lembut.

No, my dear. Hari ni mummy happy sangat. Semua anak mummy ada bersama mummy hari ni. Tak lama lagi pulak, Ina akan kahwin dengan Ian. Takde apa lagi yang kurang dalam hidup mummy…” Ayat terakhir Puan Mariam disulami dengan esakan kecil tanda Puan Mariam begitu gembira dengan kepulangan Iman Elena dan cucunya Daniel.

Qistina tersenyum. “Mummy nak Ina tinggalkan mummy dengan Iman?”

No, dear. Duduk la sini. Anak-anak kesayangan mummy ada kat sini dan mummy nak luangkan masa dengan dua orang buah hati mummy ni.”

Iman Elena dan Qistina sama-sama tergelak kecil. Masing-masing mengambil tempat di tepi katil Puan Mariam. Qistina di tempat biasanya dan Iman Elena mengambil tempat bertentangan dengannya.

Mereka menghabiskan masa petang dengan bercerita sambil bergurau senda. Kelihatan Puan Mariam begitu ceria dan bersemangat. Tidak putus-putus dia ketawa mendengar perbualan Iman Elena dan Qistina. Pertama kali Puan Mariam melihat sinar kebahagiaan dan kegembiraan terpancar daripada anak mata Qistina. Puan Mariam benar-benar mengharapkan agar Ian Iskandar dapat membahagiakan Qistina setelah sekian lama Qistina menanggung duka. Qistina begitu selesa menyerap segala kasih sayang yang dicurahkan Puan Mariam untuk dirinya, dan kini daripada Iman Elena pula. Puan Mariam berdoa agar awan mendung yang sentiasa mengekori perjalanan Qistina selama ini akan beredar jua akhirnya dan hanya akan ada corakan warna pelangi yang bakal menghiasi kehidupannya bersama keluarga baharunya ini.

Daniel pula sudah elok terlentok tidur di sebelah Puan Mariam. Boleh lena dia walaupun berada di tengah-tengah kebisingan dan dikelilingi gelak ketawa. Qistina menawarkan dirinya untuk mengangkat Daniel naik ke atas.

“Boleh Ina? Tangan Iman ni tak kuat sangat lagi. Hari tu terseliuh sikit masa main bola dengan Daniel. Dukung sekejap-sekejap boleh, tapi kalau sampai nak naik tangga, tangan Iman ni tak kuat sangat lagi…”

“Boleh, Iman. Tak jadi masalah pun. Ina nak letak Daniel kat bilik mana, ya?”

Errrr…boleh tak Ina letak Daniel sebelah bilik Ian? Rasanya beg-beg Iman tadi, Naseem letakkan kat dalam bilik tu.”

Qistina mengangguk. Dia bangun dan dengan perlahan agar tidak mengejutkan Daniel, dia mencempung anak kecil itu ke dalam pelukan dan melangkah keluar dari bilik Puan Mariam. Sempat juga dia mencium pipi gebu Daniel, yang sedari tadi dicemburuinya. Iman Elena hanya mampu tersenyum melihat Qistina mengangkat dan mencium Daniel dengan penuh kasih.

Ketika Qistina menghampiri anak tangga...

“Qistina?” suara dalam Ian Iskandar memanggilnya dari belakang. Qistina memalingkan tubuhnya dan mengukirkan senyuman manis kepada bakal suaminya itu, sehingga menampakkan lesung pipitnya. Rindu dia kepada lelaki itu!

Terpanar Ian Iskandar melihat senyuman Qistina yang semestinya ditujukan khas untuknya. Tidak pernah Qistina memandangnya begitu…dengan pandangan yang sarat dengan kasih dan sayang…Dia mahu Qistina sentiasa memandangnya begitu. “Ina buat apa tu?”

Membulat mata Qistina mendengar Ian Iskandar membahasakan dirinya dengan ‘Ina’, dan bukan ‘awak’ atau ‘Qistina’ sebagai lazimnya sebelum ini. Dia suka! Suka sangat-sangat. Kedengaran begitu mesra.

“Daniel tertidur kat bilik mummy tadi, jadi Ina nak angkat dia naik bilik kejap. Bagi dia lagi selesa…”

Qistina kembali meniti anak tangga. Ian Iskandar bagai dipukau, hanya mengekori Qistina naik ke atas. Entah mengapa hatinya bagai ditarik-tarik melihat Qistina mencempung anak saudaranya itu. Perasaan yang begitu halus menimpanya. Terbayang seketika Qistina mendukung anaknya sendiri suatu hari nanti. Zuriatnya, dari benih kasihnya. ‘Ah, tak sabarnya…’

Di tingkat atas, Ian Iskandar memintas Qistina lalu membukakan pintu bilik bersebelahan dengan biliknya. Qistina tidak pernah masuk ke dalam bilik ini. Saiznya kecil sedikit berbanding bilik Qistina namun masih selesa dengan segala perabot tersusun kemas dan rapi. Dengan perlahan, Qistina meletakkan Daniel ke atas katil.

Ketika Daniel bergerak-gerak sedikit, Qistina menepuk perlahan pahanya, hinggalah dia kembali lena. Ian Iskandar hanya memerhati perlakuan Qistina dengan pandangan yang cukup redup. Dia seakan jatuh cinta sekali lagi dengan gadis itu. Terpesona dia melihat kelembutan serta sifat keibuan bakal isterinya itu.

Dengan isyarat mata dan kepala, Qistina mengajak Ian Iskandar keluar dari bilik itu dan membiarkan Daniel dalam lenanya.

Di luar bilik, Ian Iskandar memaut lembut lengan Qistina. “Ina nampak selesa pegang Daniel tadi. Ina memang biasa ke dengan budak-budak?”

Qistina menggelengkan kepalanya. “Errr…tak jugak. Ina sebenarnya jarang bergaul dengan budak-budak. Tapi Ina rasa Ina sukalah dengan budak-budak dan Daniel pun comel je…comel sangat-sangat!”

Ian Iskandar tersenyum lebar mendengar jawapan Qistina. Qistina memang seorang gadis yang penyayang. “Ina tahu tak kenapa Ina sangat istimewa di mata saya?”

Suara romantis Ian Iskandar bagaikan melodi indah di telinga Qistina. Qistina membalas renungan Ian Iskandar. Tubuhnya terasa kehangatan asmara yang dipancarkan oleh Ian Iskandar daripada suara, gaya dan panahan matanya. Sungguh mengasyikkan. Indahnya cinta!

“Kenapa?” bisik Qistina.

“Sebab dalam hati Ina ni penuh dengan kasih sayang. Sungguhpun macam-macam dah berlaku dalam hidup Ina, tapi kasih sayang yang ada dalam diri Ina sangat banyak …sayang kepada penjaga Ina, Mak Esah dan Pak Atan, sayang pada teman dan sahabat, sayang pada ahli keluarga saya terutama sekali mummy saya, dan yang penting sekali…” Ian Iskandar sengaja berjeda.

Qistina setia menanti Ian Iskandar menyudahkan ayatnya yang masih tergantung. Ian Iskandar mengambil satu langkah mendekati Qistina. Sungguh rapat kedudukan mereka ketika ini. Qistina mula berdebar-debar. Reaksi yang sama setiap kali Ian Iskandar berada di hadapan matanya. Ian Iskandar mengusap kepala Qistina yang dibaluti tudung.

“Dan yang penting sekali, sayang Ina pada saya…” bisik Ian Iskandar dekat dengan telinga Qistina. “Kalau boleh semua sayang yang ada dalam diri Ina tu saya nak bolot seorang…saya tak nak kongsi dengan orang lain, tapi saya tau saya tak boleh tamak macam tu. Cuma saya nak tau sama ada pernah tak Ina sayang pada orang lain seperti Ina sayang pada saya?”

Qistina tersenyum kecil. Suka mendengar Ian Iskandar bercakap lembut dengannya begitu. Tersentuh juga hati kecilnya pabila mengetahui dirinya begitu istimewa di mata lelaki itu. Sesungguhnya Qistina tidak pernah merasa begini dengan mana-mana lelaki sebelum Ian Iskandar dan dia pasti, tiada lelaki lain yang dapat mengambil tempat Ian Iskandar di dalam hatinya. Perasaan yang hadir dalam sekelip mata. Sungguh tidak disangka-sangka!

Pandangan Ian Iskandar penuh berharap. Menanti bibir merah itu menidakkan pertanyaannya. “Tak pernah…dan Insya-Allah, tak akan pernah ada…”

Kalau diikutkan hati, ingin sahaja Ian Iskandar menyambar gadis itu ke dalam dakapannya, dan memeluknya sepuas hatinya, namun dia masih tahu batas-batasannya.  Walaupun salah, dia tidak dapat menolak keinginannya untuk membelai pipi mulus gadis itu. “Terima kasih, sayang…”

Jantung Qistina nyaris-nyaris jatuh ke bumi mendengar panggilan Ian Iskandar yang terakhir itu. Matanya membulat, seolah-olah tidak percaya lelaki itu membahasakannya begitu. Terasa dirinya amat-amat disayangi…Hatinya berbunga-bunga…mekar dan mengharum. Lama mereka saling berpandangan…masing-masing menghitung detik dan ketika mereka akan saling disatukan tidak lama lagi…

“Ina jadi keluar dengan Dr. Ilyas malam nanti?” Ian Iskandar memecah kesunyian.

Qistina mengangguk. Ian Iskandar mengeluh kecil. Seakan menyesal pula membenarkan gadis itu menemani Dr. Ilyas Khan malam nanti. Semestinya dia akan terlepas bermakan malam dengan Qistina dan tentunya tidak dapat menjamu matanya ke wajah gadis itu nanti.

“Jaga diri, ya,” pesan Ian Iskandar. “Jangan nakal-nakal, tau. Bila berlakon jadi kekasih Ilyas nanti, jangan terlebih-lebih berlakon pulak. Ingat! Saya kat sini kekasih Ina yang sebenar! Bukan si doktor tu!” getus Ian Iskandar.

“Kenapa? Cemburu ke?” Qistina bertanya dengan sekuntum senyuman manis di bibir. Lucu dia mendengar pesanan Ian Iskandar tadi.

“Hai, mestilah. Tak suka Ina jadi kekasih olok-olok Ilyas tu. Sakit mata saya tengok Ina bermesraan dengan lelaki lain,” serius Ian Iskandar berkata. “Ingat, ni yang terakhir tau! Lepas ni, no more!” Tegas.

Qistina mengangguk. “Tahu. Ina faham. Lepas ni Ina takkan jadi kekasih dia lagi…Emmm…dah jumpa Iman kat bawah?”

“Belum. Jom turun sekali?”

Qistina mengekori langkah Ian Iskandar dan bersama-sama mereka menghabiskan waktu petang bersama Iman Elena dan Puan Mariam.


************

“Qistina, I’m really sorry. Please forgive me.” Entah ke berapa kali Dr. Ilyas Khan meminta maaf. Menyesal dia dengan apa yang telah terjadi sebentar tadi.

“Ilyas, forget it. It wasn’t your fault,” ujar Qistina untuk kesekian kalinya juga. “She was upset. I told you she wouldn’t be happy to see me there…”

Yes, but I didn’t think she would act that way…I’ve never seen this side of her before!”

Qistina mengeluh. Kehadirannya bersama Dr. Ilyas Khan ke majlis perpisahan rakan Dr. Ilyas Khan tadi, walaupun mendatangkan hasil seperti yang diharapkan, tetap dicemari apabila Dr. Fatma Ali bersikap sedikit kurang ajar terhadap Qistina. Dr. Fatma Ali hadir ke majlis itu berseorangan tanpa teman lelakinya dan sering menjeling ke arah Qistina, yang sentiasa ditemani Dr. Ilyas Khan. Dr. Ilyas Khan pula bijak memainkan peranannya sebagai teman lelaki Qistina dan kelihatan sungguh manja dan romantis di sampingnya.

Akhirnya, kerana tidak dapat menahan kepanasan hatinya barangkali, Dr. Fatma Ali telah datang menghampiri Qistina serta Dr. Ilyas Khan dan dengan suara yang lantang meminta penjelasan mengenai hubungan mereka. Dengan selamba Dr. Ilyas Khan menjawab, “She’s the love of my life…” sambil memaut lengan Qistina. Wajah Dr. Fatma Ali serta-merta berubah menjadi pucat dan matanya mula berkaca.

Muzik yang dimainkan dengan sedikit kuat menenggelamkan kata-kata Dr. Fatma Ali seterusnya, namun jelas didengari oleh Qistina dan Dr. Ilyas Khan. Dr. Fatma Ali dengan rendah diri telah memohon maaf daripada Dr. Ilyas Khan dan memintanya diberi satu peluang lagi. Sebelum Dr. Ilyas Khan sempat menjawab, Dr. Fatma Ali telah menuduh Qistina mencuri cinta hatinya, merampas kekasihnya. Qistina benar-benar simpati dengan Dr. Fatma Ali kerana jelas di matanya Dr. Fatma Ali masih mencintai Dr. Ilyas Khan.

She didn’t steal me away from you, Fatma. You better watch your words!” Dr. Ilyas Khan berkata dengan nada yang marah. Jari telunjuknya ditujukan ke wajah Dr. Fatma Ali. “You had already broken off our engagement way before Qistina came into my life!”

Dr. Fatma Ali terdiam. Dia mengakui kata-kata bekas tunangnya itu namun luka di hatinya terlalu pedih. Hatinya terlalu sakit menyaksikan adegan-adegan romantik yang dipamerkan secara terang-terangan oleh sepasang kekasih itu. Sejak melihat Dr. Ilyas Khan bermesra dengan wanita lain di majlis makan malam tempoh hari, tiba-tiba sahaja timbul suatu kesedaran di hatinya tentang cintanya yang masih utuh buat lelaki itu. Dia sendiri tidak tahu mengapa dia tergamak memutuskan pertunangan mereka hanya disebabkan lelaki berbangsa Scottish itu yang jauh lebih berada dan lebih berpengaruh daripada Dr. Ilyas Khan. Bodoh betul dia!

Akhirnya, Dr. Fatma Ali berlalu dari situ. Namun dengan sengaja, sempat dia melanggar kuat bahu Qistina sehingga gelas minuman yang dipegang Qistina jatuh berkecai ke atas lantai. Syukur serpihan kaca tidak mengenai kakinya.

“Qistina, are you really alright?” Dr. Ilyas Khan masih risau. “I’m really sorry, okay?” Dr. Ilyas Khan tidak jemu-jemu meminta maaf daripada Qistina.

“Ilyas, stop apologising, okay? She obviously still loves you and she’s hurting because she thinks you’re with me. Her reaction was probably normal. But, I really think you guys should talk things over…settle the things that need to be settled between the two of you.”

Does your shoulder still hurt? You want me to have a look at it?” Dr. Ilyas Khan menyedari betapa kuatnya hentakan pelanggaran bahu oleh Dr. Fatma Ali sebentar tadi.

No, I’ll be fine,” balas Qistina, walaupun bahunya masih terasa sengal. “I’ll go inside now, okay. Good luck with Fatma, Ilyas. I wish you all the happiness with her. Will I be seeing you on Sunday?”

Thanks, Qistina, for everything that you’ve done for me. You’re a true friend! And yes, you’ll be seeing me on Sunday. I wouldn’t miss your wedding for the world!”

Qistina mengeluarkan kunci rumah dan membuka pintu masuk. Setelah Qistina hilang daripada pandangan, Dr. Ilyas Khan pantas menyeluk sakunya dan mengeluarkan telefon bimbitnya. Nombor telefon Ian Iskandar didail. Bahu Qistina harus diperiksa. Dia tahu Qistina tentu dalam kesakitan. Dia cukup-cukup menyesal dengan perbuatan bekas tunangnya itu. Sungguh tidak disangka-sangka.

Ian Iskandar menjawab panggilan Dr. Ilyas Khan. Dia mendengar dengan teliti penceritaan serba ringkas tentang apa yang telah terjadi kepada Qistina sebentar tadi. Selepas mendengar ucapan maaf daripada Dr. Ilyas Khan, Ian Iskandar mematikan talian telefon. Hatinya dipagut kebimbangan.

‘Kalau tak serius, takkan Dr. Ilyas sanggup telefon aku?’

Ian Iskandar keluar dari biliknya dan mengetuk pintu bilik adiknya. Dimintanya Iman Elena memeriksa bahu Qistina. Kalau boleh, memang dia sendiri mahu memeriksanya, namun apakan daya. Qistina masih belum sah menjadi isterinya.

Iman Elena akur dengan permintaan Ian Iskandar apabila melihat betapa keruh serta bimbangnya wajah abang kembarnya itu. Iman Elena mengetuk pula pintu bilik Qistina. Ketika pintu dibuka, Iman Elena melangkah masuk dan menutup pintu. Ian Iskandar dibiarkan berdiri di luar pintu. Ian Iskandar berjalan berlegar-legar di tingkat atas. Tidak sabar dia hendak mengetahui keadaan Qistina. Marah betul dia dengan Dr. Ilyas Khan kerana tidak melindungi Qistina dengan sebaik-baiknya.

Sepuluh minit kemudian, Iman Elena keluar dari bilik Qistina. Dilihatnya Ian Iskandar masih setia menunggu.

“Dia macam mana?”

“Dia okey. Cuma ada lebam sikit kat bahu dia. Kuat agaknya bahu dia kena langgar tadi.”

“Dia rasa sakit ke?” Berkerut dahinya. Dia tidak mahu Qistina merasakan sebarang kesakitan. Biarlah dia sahaja mengambil-alih segala kesakitan yang ditanggung gadis itu.

Iman Elena tersenyum di dalam hati. Betul kata ibunya. Abangnya ini memang sudah berubah…

“Sakit sangat!” tipu Iman Elena. Padahal Qistina telah pun memberitahunya sebentar tadi yang kesakitan yang dirasakannya kini cuma berbaki.

Ian Iskandar menarik nafas. Tanpa berfikir panjang, dia mengetuk pintu bilik Qistina. Qistina membuka pintu dan hairan melihat Ian Iskandar serta Iman Elena berada di luar biliknya. Ian Iskandar dengan muka yang sedikit tegang dan dahi yang berkerut, manakala Iman Elena dengan senyuman yang kelihatan agak nakal. Qistina hairan melihat kelibat kedua-dua kembar itu yang jelas memberi riak wajah yang berbeza.

“Jom, kita pergi hospital,” ajak Ian Iskandar sambil memaut dan menarik lengan Qistina.

Qistina terpinga-pinga. Tubuhnya terdorong ke hadapan akibat tarikan Ian Iskandar. “Kenapa? Siapa yang sakit? Mummy ke?” Qistina mula risau. Dia memandang ke arah Ian Iskandar sama seperti Ian Iskandar memandangnya. Iman Elena pula seakan tidak tertahan lagi menahan ketawanya. Comelnya melihat pasangan kekasih ini!

“Hesy! Apa pulak mummy? Kan Ina yang sakit?”

“Ina sakit? Sakit apa? Mana ada?” Hairan betul Qistina dengan sikap Ian Iskandar ini.

Ian Iskandar mencerlungkan matanya. Dia menyangkakan Qistina sedang cuba menyembunyikan kesakitannya daripada diketahui lelaki itu. Padahal Qistina seharusnya berkongsi segala rasa dengan dirinya. Bukankah dia bakal suami Qistina juga? Tidak puas hati dia!

“Ina jangan tipu! Saya tahu bahu Ina sakit! Sakit sangat kan? Dr. Ilyas dah ceritakan segalanya pada saya tadi!”

Qistina mengalih pandangannya kepada Iman Elena. Tawa Iman Elena terletus juga akhirnya. Suka dia dapat mengenakan abangnya itu. Abangnya yang sebelum ini begitu cool dan macho, akhirnya jatuh tersungkur kepada gadis yang jauh lebih muda daripadanya ini. Ya! Cinta bisa merubah segalanya!

Ian Iskandar dan Qistina kini memandang Iman Elena. “Maafmaaf…abang…I couldn’t help myself….” ucap Iman Elena dalam ketawanya. “Ina tak apa-apa la! Dia okey, dia sakit sikit je…”

Ian Iskandar mengetap bibirnya. Pautan di lengan Qistina dilepaskan lambat-lambat. Mahu sahaja kepala adiknya ini dipelangkung. ‘Boleh main-main pulak dia! Aku dah risau semacam je tadi.’

Dengan ketawa yang masih berbaki, Iman Elena kembali masuk ke dalam bilik tidur yang dikongsi bersama Daniel. Ian Iskandar dan Qistina sekadar menghantar pemergian Iman Elena dengan ekor mata.

Qistina memandang wajah Ian Iskandar. Terharu dia! Lelaki itu benar-benar risau ke atas dirinya. Sudah lama dia menanggung sakit pening sendirian, kini ada orang yang benar-benar perihatin terhadap dirinya.

“Terima kasih,” ucap Qistina dengan nada penuh terharu.

Pantas Ian Iskandar berpaling. Wajah manis Qistina ditatap mesra. “Untuk apa?” Ian Iskandar tidak mengerti.

Qistina tersenyum. Kini dia pula memaut lengan Ian Iskandar. “Terima kasih sebab risaukan Ina…Selama ni, hanya Mak Esah, Pak Atan dan Tim je yang selalu risaukan Ina…Rasa lain pulak bila ada orang lain yang risaukan tentang Ina sekarang ni…”

Ian Iskandar memandang tangan halus Qistina di lengannya. Pertama kali Qistina menyentuhnya dalam rela. Digenggamnya tangan itu dan dikucupnya perlahan. Qistina terkedu. Nyilu terasa hingga ke hati. “Mestilah saya risau…Betul Ina okey?”

Qistina mengangguk sambil menarik perlahan tangannya daripada pegangan Ian Iskandar. “Ina dah sapu minyak gamat. Insya-Allah okey.”

“Okey, pergilah rehat. Jumpa esok. Good night, love…” ucap Ian Iskandar dengan nada romantik.

Good night, Ian,” balas Qistina lembut.

Mata biru Ian berubah menjadi lebih biru mendengarkan Qistina membahasakan namanya begitu. Sungguh lembut dan merdu di telinga.

‘Ya Allah, biarlah gadis ini menjadi milikku yang abadi…aku tak sanggup kehilangannya. Dan berikanlah kepadaku kekuatan dan kesabaran untuk menghadapi segala amarahnya hari Ahad ini…Bukakanlah hatinya untuk menerima penjelasanku seadanya…Amin!’



Monday, 27 October 2014

Demi Bahagia Ini - Bab 15

BAB 15

“Ke mana dia pergi? Takkan awak tak nampak dia tinggalkan hospital ini? Macam mana awak semua buat kerja ni, hah?” marah Tan Sri Ali Saifuddin kepada doktor dan jururawat-jururawat yang bertugas. Mereka hanya mampu tunduk menikus. Tidak tahu bagaimana hendak menjawab soalan-soalan Tan Sri Ali Saifuddin itu.

“Habis tu sekarang awak nak buat apa? Saya dah pesan jaga dia elok-elok. Awak tau tak saya ni siapa? Kalau cerita ni keluar surat khabar, tak malu saya nanti?” Bertambah merah wajah Tan Sri Ali Saifuddin. Bersusah payah dia cuba merahsiakan kecederaan Sarah Qireena daripada pengetahuan polis. Sekarang perlukah dia membuat laporan polis ke atas kehilangan anaknya itu?

“Hesy! Menyusahkan orang je!” bentak Tan Sri Ali Saifuddin lagi.

‘Tapi Sarah dah besar. Taulah dia nak jaga diri dia. Malu aku kalau reporter tau pasal Sarah!’

“Yang tercegat kat situ buat apa? Kemas barang anak saya ni! Siapkan discharge papers dia! Dalam rekod, anak saya Sarah Qireena sudah didischargekan, faham? Saya tak mahu dengar berita kehilangan anak saya ni keluar kat surat khabar. Kalau keluar, saya saman semua yang ada dalam bilik ni, dan pihak hospital sekali, faham?” Tan Sri Ali Saifuddin berkata dengan angkuh. Sehingga hendak tersembul biji matanya memandang doktor yang bertugas.

“Sudahlah tu, papanya…” Puan Sri Ani Suraya cuba memujuk, namun tidak diendahkan suaminya itu. Amarahnya sudah sukar untuk dikawal lagi.

Sudahlah hubungan dengan besannya Dato’ Malek bin Mustaffa sedikit terjejas akibat tindakan menantunya, Farid ke atas Sarah Qireena. Sekarang bukan setakat Farid sahaja yang lari entah ke mana, Sarah Qireena pula menghilangkan diri. Marah betul dia!

Syukur, jururawat Siti Aishah tidak bertugas hari ini. Maka rahsia Sarah Qireena masih kekal rahsia. Di dalam suatu bilik kecil di tengah ibu kota, Sarah Qireena, mengalirkan air mata kesyukuran…

***********

Assalamualaikum Tim,

Aku risau tak dapat khabar berita dari kau sejak kau call aku hari tu. Aku risaukan kakak aku! Kakak aku tu lemah dan dia takut benar dengan papa aku. Aku risau, Tim.

Aku ada banyak benda nak cerita dengan kau. Tapi susah betul nak cerita melalui e-mel ni. Tapi yang paling utama, aku akan berkahwin minggu depan! Mesti kau terkejut kan? Berkahwin dengan Ian Iskandar, lelaki yang bertakhta dalam hatiku. Kau pun tau perasaan aku padanya kan? Tapi, walaupun aku gembira bakal berkahwin dengannya, aku sedih sebab kau tak de masa aku kahwin nanti. Kau, Mak Esah, Pak Atan, mama dan papa…Aku tak de sesiapa kat sini, Tim. Kalaulah kau ada dengan aku…

Tim, kau tolong doakan kebahagiaan dan kesejahteraan aku, ya? Doakan agar perkahwinan aku ni akan kekal sehingga ke akhir hayat.

Aku pergi dulu, Tim. Rindu sangat-sangat dengan kau.

Wassalam.
Ina

Butang send ditekan dan mesej dihantar. Qistina mengeluh.

Sudah tiga hari peristiwa lamaran di Brighton Pier berlalu. Tiga hari jugalah kelibat Ian Iskandar langsung tidak kelihatan di rumah itu. Entah ke mana dia menghilang. Dari pagi hingga ke malam dia menghilangkan diri. Sehinggakan Qistina tidak berkesempatan berbincang dengan lelaki itu tentang hal perkahwinan mereka. Makan malam juga berseorangan. Qistina hanya sempat bertemu Ian Iskandar sekejap sahaja ketika Dr. Ilyas Khan datang menziarahi Puan Mariam semalam. Kemudian dia terus meninggalkan rumah. ‘Hari ni dah Rabu. Ahad nak kahwin. Nak kahwin pakai apa? Aku nak buat persiapan apa? Hesy! Geram betullah dengan mamat sorang ni!’

Qistina semakin gusar. Banyak perkara yang dia tidak mengetahui tentang lelaki itu. Ian Iskandar pernah berkata dirinya amat berahsia, namun lelaki itu juga tiada bezanya. ‘Hmmm, mungkin aku boleh bertanya pada madam!’

Puan Mariam, sejak diberitahu tentang rancangan anak lelakinya untuk berkahwin dengannya, semakin ceria dan gembira. Tekanan darahnya sentiasa stabil, degupan jantungnya kuat dan dia semakin rajin untuk melakukan senaman pada kakinya. Puan Mariam seolah-olah mendapat semangat baharu. Nafas baharu!

Lain pula dengan Natalie Brown yang semakin menyombongkan dirinya dengan Qistina. Qistina tidak mengambil pusing akan kelakuan jururawat itu. Dia tahu bukan dirinya yang tergedik-gedik mendapatkan perhatian Ian Iskandar selama ini jadi tidak perlu untuk dia merasa bersalah dengan wanita itu. Walaupun Qistina menyedari yang Natalie Brown menyimpan perasaan terhadap Ian Iskandar, namun Ian Iskandar tidak membalas perasaan itu. Perasaan lelaki itu hanya untuk dirinya.

Qistina turun ke bawah. Pasti Puan Mariam sudah terjaga daripada tidur siangnya. Qistina mengetuk pintu dan melangkah masuk ke dalam bilik Puan Mariam. Puan Mariam tersenyum melihat kedatangan Qistina. “Dear, masuklah...masuk...”

Qistina mengambil tempatnya.

“Qistina tahu, esok Iman akan datang dari Paris. Dia baru call mummy tadi. Mummy rindu sangat dengan dia dan Daniel. Tapi suami dia tak dapat datang…mungkin sempat datang untuk majlis akad nikah je…”

Qistina tersenyum. Gembira melihat Puan Mariam begitu teruja dengan berita yang baru diterimanya. “Saya pun…tak sabar nak jumpa Puan Iman…”

“Apa Puan, Puan pulak ni Qistina? Dia akan jadi adik ipar Qistina tau!” Puan Mariam tergelak kecil.

“Dia tahu pasal saya ke, madam?”

“Ya Allah, Qistina...Janganlah panggil mummy madam lagi. Qistina kan akan berkahwin dengan anak mummy hujung minggu ni,” makin besar ketawa Puan Mariam. “Qistina patut mula panggil saya mummy tau!”

Qistina tersipu. Sudah banyak kali Puan Mariam mengingatkannya agar menukar panggilan ‘madam’ kepada ‘mummy’, sama seperti Ian Iskandar yang meminta Qistina memanggilnya ‘Ian’ dan bukan ‘Encik’. Namun lidahnya sudah seakan terbiasa dengan panggilan ‘madam’ dan ‘Encik’ itu.

“Mestilah Iman dah tahu pasal Qistina. Iman tahu pasal Qistina sejak mula Qistina bekerja dengan mummy lagi. Cuma dia tak berkesempatan balik ke London untuk berjumpa dengan Qistina. Mummy rasa, Iman pun dah call Ian tanyakan pasal perkahwinan tu. Mummy tahu, Iman pun tak sabar nak jumpa Qistina…gadis yang telah berjaya mencairkan hati batu anak teruna mummy…” tawa Puan Mariam terletus lagi.

‘Hai! Mamat ni boleh cerita pada orang lain pasal hal perkahwinan kita, tapi dengan aku, sikit tak bercerita. Tak boleh jadi mamat ni!’ getus Qistina di dalam hati.

“Kenapa Qistina? Ada sesuatu yang Qistina fikirkan ke?” Puan Mariam bertanya apabila melihatkan Qistina tidak sama-sama ketawa dengannya. Sayang betul Puan Mariam kepada gadis itu! Teringat lagi ketika Ian Iskandar memaklumkan kepadanya tentang hasrat mereka untuk berkahwin sebaik sahaja pulang dari Brighton hari Ahad lepas. Ucapan kesyukuran terus sahaja dipanjatkan kepada Ilahi.

Doanya yang berterusan untuk Ian Iskandar dan Qistina dimakbulkan Allah. Dia benar-benar bersyukur dan gembira gadis ini akan menjadi menantunya. Dia turut yakin hingga ke dasar hatinya yang Ian Iskandar akan bertemu sinar kebahagiaan yang dicari selama ini bersama Qistina. 

“Panggil Ina je mummy. Pendek dan ringkas, kan mummy?” Qistina tersenyum meleret. Kali pertama dia memanggil Puan Mariam dengan panggilan ‘mummy’. Tersentuh hati dan naluri Puan Mariam mendengarnya.

Qistina mengeluh. “Entahlah mummy…rasanya macam semuanya berlaku dengan begitu pantas sekali! Tak tahu kenapa Encik Ian…errr…I mean Ian, nak kahwin cepat sangat. Lepas dia buat keputusan nak kahwin dalam masa seminggu, dia terus menghilangkan diri. Macam-macam Ina nak bincang dengan dia…tapi dia takde…” Qistina mengadu. Qistina juga telah merubah panggilan dirinya sendiri daripada ‘saya’ kepada ‘Ina’. Lebih mesra dirasakan begitu.

Puan Mariam melihat wajah Qistina yang diselubungi rasa keliru. Dia tahu mengapa Ian Iskandar membuat keputusan terburu-buru begitu. Ian Iskandar telah pun terlebih dahulu meluahkan segala kerisauannya kepadanya. Apa pun keputusan yang dibuat Ian Iskandar, segalanya adalah untuk kebaikan Qistina…semuanya adalah kerana Qistina…

“Ina rasa macam belum bersedialah, mummy…Ina perlukan masa…”

“Kenapa Ina? Ina tak pasti ke dengan perasaan Ina pada Ian?”

“Tak…tak, mummy. Bukan itu…bukan soal hati atau perasaan Ina mummy, tapi….” Qistina mengeluh. “Mummy, banyak lagi perkara yang Ina tak tahu tentang Ian…”

Puan Mariam mengerti belenggu yang sedang melanda gadis itu.

“Ina nak tahu kisah hidup Ian, kan? Mungkin tentang bapa Ian?” perlahan suara Puan Mariam.

“Bukan tu je, mummy…banyak lagi…Ina tak tau apa yang Ian suka dan apa yang dia tak suka…Ina tak tau macam-macam pasal Ian…terutama sekali latar belakang dia…”

Mummy, maafkan Ina mummy…” ucap Qistina apabila wajah Puan Mariam bertukar menjadi keruh.

No dear, Ina tak perlu pun minta maaf. Mummy tahu Ina ada hak untuk tahu…tapi biarlah Ian sendiri yang beritahu pada Ina. Ina sabar, ya?”

Qistina tiada pilihan lain. Dia tidak rela mendesak Puan Mariam setelah keceriaan yang hadir sebentar tadi sudah hilang dari wajah itu.

“Macam mana nak tanya kalau Ian takde kat rumah…dia pergi mana sebenarnya, mummy?”

“Rindu ke?” Puan Mariam mengusik. “Tak ke mana-manalah Ina. Dia sibuk buat persiapan perkahwinan tu. Short noticelah katakan…”

“Tu la mummy…Ina mintak tangguh dia tak nak…”

Puan Mariam kembali tersenyum. Biarlah Ian Iskandar sahaja yang memberi penjelasan. Lambat laun, Qistina akan tahu juga perkara sebenarnya. Sehingga itu, biarlah Ian Iskandar berusaha memiliki gadis di hadapannya ini.


***********


Are you sure?” Ian Iskandar memicit dahinya yang terasa mencucuk-cucuk. Kepalanya terasa berat. Namun tidak seberat hatinya.

Okay. Get everything ready! I don’t want any slip-ups. Everything must be perfect, you understand?” Ian Iskandar mematikan telefon dengan Jeffrey, penyiasat persendirian dari Kuala Lumpur.

Penat sungguh dia! Hendak menguruskan majlis akad nikah lagi, hal keluarga Qistina lagi, dan juga yang berkenaan dengan Remy Dato’ Idris Mansor. Semua rancangan mesti menjadi. Tidak boleh tidak! Majlis akad nikah akan berlangsung hari Ahad ini di Masjid East London. Masa begitu suntuk. Lagi empat hari sahaja. Semua rancangan mesti direncanakan sebelum Ahad ini. ‘Ya Allah, permudahkanlah, ya Allah…’

Sudah tiga hari dia tidak sempat meluangkan masa bersama Qistina. Rindu betul dia kepada gadis itu. Hendak membawanya bersama untuk membeli cincin kahwin pun tidak sempat. Ian Iskandar seorang sahaja yang memilih dan lantas membeli. Begitu juga dengan baju nikah untuk Qistina. Dia tidak mahu menyewa baju nikah untuk Qistina. Bukannya tidak boleh. Di kota London ini tiada yang mustahil. Rakyat Malaysia dan persatuan-persatuan kebudayaan ada di mana-mana. Tetapi dia mahukan yang istimewa untuk gadis itu.

Syukur dia telah diperkenalkan kepada seorang wanita Melayu yang telah lama menetap di kota London yang sudi menjahit sepasang baju kurung moden untuk Qistina. Naseem pula telah ditugaskan untuk ‘meminjam’ sepasang baju kurung Qistina, juga daripada potongan baju kurung moden, yang telah dibawanya dari Malaysia, yang masih terlipat kemas di dalam almarinya, untuk dijadikan ukuran. Teringat kembali bagaimana sukarnya untuk menerangkan kepada Naseem bagaimana rupanya baju kurung itu.

‘Nasib baik dia bawak baju kurung dari Malaysia, kalau tak bawak, pening jugak kepala…Hesy! Susah betul nak buat persiapan kahwin ni sendiri-sendiri. Tu la…nak surprise kan dia konon!’

Semuanya mahu dilakukan tanpa pengetahuan Qistina. Dia mahu Qistina betul-betul teruja dan terkejut dengan segala persiapan yang telah diaturkannya. Hanya untuk Qistina. Tidak sabar dia hendak melihat reaksi Qistina apabila melihat segala rancangannya nanti. Hatinya berbunga riang.

Sofiah Qistina. Nama gadis itu sering meniti di bibirnya. Tidak sabar dia menanti saat ijab dan kabul di mana Qistina akan menjadi isterinya yang sah. Impian yang selama ini disulam indah bakal menjadi kenyataan. Wajah ayu dan manis gadis itu akan sentiasa menjadi tatapannya. Tubuh dan jasad gadis itu akan menjadi teman tidurnya. Ahhh…bahagianya…Ian Iskandar tersenyum memikirkan malam-malam indah yang bakal menanti…

***********

Pulang dari taman bersama Puan Mariam, kelihatan Dr. Ilyas Khan sedang menanti di ruang tamu. Hajatnya ingin berbicara dengan Qistina. Setelah Qistina memastikan Puan Mariam sudah selesa di atas katilnya, Qistina kembali ke ruang tamu. Dia sedikit kehairanan dengan kunjungan Dr. Ilyas Khan pada waktu begini.

Hey, Qistina. Thanks for seeing me! Errr…so how’s the wedding preparations going on?” Dr. Ilyas Khan memulakan perbualan. Hatinya tumpang gembira apabila mendengar berita tentang majlis perkahwinan Qistina dengan Ian Iskandar hujung minggu ini.

Qistina ketawa kecil. “What wedding preparations? I seriously don’t know what’s going on! I believe Ian’s taking care of everything…”

You know, I’m really happy for you. When you first told me you were getting married to Ian, I wasn’t at all surprised! I knew there was something between the two of you…I could see the sparks flying. You guys have a very strong chemistry…” Dr. Ilyas Khan tersenyum.

Qistina turut tersenyum. Dia langsung tidak menyangkakan Dr. Ilyas Khan, sebagai orang luar, boleh mengagak dan menilai perasaan Ian Iskandar dan juga dirinya, padahal dia sendiri begitu sukar untuk membaca isi hati bakal suaminya itu. “I’m sorry I can’t be your girlfriend anymore!” Qistina mengusik.

Tawa mereka terletus.

That is what I wanted to talk to you about!” Dr. Ilyas Khan bersuara sebaik sahaja tawanya reda.

Rupanya sejak majlis makan malam beberapa hari yang lalu, Dr. Ilyas Khan telah menerima panggilan daripada Dr. Fatma Ali yang bersungguh-sungguh mahu bertemu dengannya. Akan tetapi, Dr. Ilyas Khan masih beralasan dan tidak mahu berjumpa dengan bekas tunangnya itu.

That’s why I need you to act as my girlfriend one last time, before I agree to meet up with her…”

What? Why?”

Well, you were the one who told me not to make it easy for her, right? I want to make her suffer for a few more days…”

I don’t know, Ilyas…” ujar Qistina meleret. Berat hati Qistina hendak membantu Dr. Ilyas Khan kali ini. Mengingatkan sifat Ian Iskandar yang mencemburui hubungannya bersama Dr. Ilyas Khan, membuatkan Qistina teragak-agak untuk memberi persetujuannya. Dia mahu menjaga hati dan perasaan bakal suaminya itu.

Just one last time, Qistina. We are throwing a farewell party tomorrow night for one of our friends who will be moving to Scotland. I know Fatma’s going to be there coz this friend is very close to her. Will you come with me to the party?”

I don’t think I should…” Qistina berbelah bagi.

Are you afraid Ian might say no? Why don’t I talk to him?” Dr. Ilyas Khan masih cuba memujuk Qistina.

Talk to me about what?” suara Ian Iskandar yang dalam kedengaran dari muka pintu. Qistina memalingkan wajahnya ke arah suara itu. Suara yang amat dirinduinya. ‘Hesy! Hari ni dia balik kerja awal pulak. Tiba-tiba je dia muncul!’

Ian Iskandar dan Qistina saling berpandangan. Melepaskan rindu yang membara di dalam hati masing-masing. Ian Iskandar sedikit cemburu melihat bakal isterinya duduk berduaan dengan Dr. Ilyas Khan, walaupun dia menyedari hubungan mereka tidak seperti yang dia sangkakan sebelum ini. Namun, sebagai seorang lelaki, dia tetap merasa cemburu melihat Qistina beramah mesra dengan lelaki lain.

Ian Iskandar berjalan menuju ke sofa dan melabuhkan punggungnya bersebelahan dengan Qistina. Rapat. Bahu mereka bersentuhan. Ian Iskandar memandang Dr. Ilyas Khan dan mengulangi soalannya sebentar tadi.

I would like to borrow your fiancĂ©e tomorrow night. Just for a couple of hours…” Dr. Ilyas Khan menceritakan secara ringkas niatnya untuk membawa Qistina ke majlis perpisahan untuk rakannya malam esok.

As your fake girlfriend?” Ian Iskandar bertanya. Tidak sinis namun agak mendatar.

Dr. Ilyas Khan ketawa. “Yes, as my fake girlfriendfor the last time, Ian. I promise.

Ian Iskandar mengeluh. Dia memandang sekilas kepada Qistina. Gadis itu hanya diam menyepi. ‘Mereka hanya kawan, Ian. Mereka hanya kawan…’ Ian Iskandar memujuk hatinya. Dia tahu dia tidak boleh terlalu mengongkong gadis itu.

Sure. I have no objections if Qistina has no objections…” Dengan berat hati Ian Iskandar membenarkan.

Qistina memandang Ian Iskandar. Tidak menyangkakan yang Ian Iskandar akan memberikan kata persetujuannya. Ketika wajah Ian Iskandar dipandang barulah Qistina perasankan betapa wajah itu kelihatan penat dan sedikit tegang. Timbul bibit-bibit kerisauan di hati Qistina. Mengapa Ian Iskandar bersusah-payah mengendalikan hal-hal berkaitan majlis perkahwinan mereka tanpa meminta pertolongan langsung daripadanya? Qistina nekad untuk berbincang dengan Ian Iskandar malam nanti.

“Qistina?” Dr. Ilyas Khan meminta kepastian.

Qistina menoleh ke arah Dr. Ilyas Khan dan mengangguk. “One last time, Ilyas and you’d better be prepared for some cat fight. I have a feeling she’s not going to be very happy to see me there!”

Don’t worry, Qistina. I promise you, nothing’s going to happen. She’s not the type to make a scene…”

Dahi Ian Iskandar berkerut. Tiba-tiba sahaja dia merasa ragu-ragu membenarkan Qistina menemani Dr. Ilyas Khan. Tidak mahu apa-apa perkara buruk terjadi kepada gadis itu. “She’d better not, Ilyas…hmmm I’m having second thoughts now.” Ian Iskandar menyuarakan kerisauan hatinya.

Oh come on, Ian. Don’t worry. It’s gonna be fine. I’m not going to let anything happen to your girl…” Dr. Ilyas Khan berdiri dan mengucapkan salam selamat tinggal. “Thanks, Qistina. I’ll pick you up at 8.00, alright? The party starts quite late tomorrow.”

Qistina mengangguk. Tinggallah dia bersama Ian Iskandar di ruang tamu itu. Suasana sepi seketika. Mereka saling berbalas pandang.

“Ni kali terakhir, Qistina. Lepas ni saya tak benarkan awak menyamar jadi kekasih Dr. Ilyas lagi, faham?” Tegas Ian Iskandar bersuara. Mana boleh menyamar? Bahaya!

Qistina mengangguk perlahan. Ian Iskandar memandang wajah halus itu. Wajah yang sering menghantui lenanya. Begitu manis dan ayu di matanya. ‘Inilah dia bakal isteriku! Inilah dia permata hatiku. Inilah dia penawar segala rindu dendamku.’ Ian Iskandar sudah tidak sabar menunggu saat dan detik mereka bakal disatukan. Dia akan memegang status suami kepada gadis di hadapannya ini. Betapa bertuahnya dia!!

“Encik, boleh saya tanya satu soalan?” suara merdu Qistina mengocak lamunan Ian Iskandar sebentar tadi.

“Qistina, bilalah telinga saya boleh dengar awak panggil saya dengan nama saya? Kempunan saya tau!” Ian Iskandar mengusik, namun terselit nada serius dalam bicaranya. “Tak romantiklah kalau awak panggil saya Encik macam tu…”

Qistina menggigit bibirnya. “Saya nak tanya pasal majlis kita Ahad ni. Enc…errr…awak betul nak teruskan jugak? Tak nak tangguhkan dulu?”

Ian Iskandar hampir tersenyum mendengar Qistina membetulkan panggilannya sebentar tadi. “Kenapa awak tanya macam tu?”

Takdelah…saya tak tau apa-apa pun pasal majlis tu. Hari ni dah hari Rabu. Kalau rasa macam masa tu terlampau suntuk, saya rasa elok kalau kita tangguhkan dulu majlis tu.” Qistina memberikan pandangannya.

“Qistina, kan saya kata satu hari pun saya takkan tangguhkan. Kita tetap akan bernikah hari Ahad ni. Awak tak perlu risau. Saya dah rancangkan segalanya. Percayakan saya, okey?”

Qistina mengeluh kecil. Tidak tahu lagi bagaimana hendak menyuarakan pendapatnya. “Saya tak faham kenapa kita mesti tergesa-gesa macam ni. Macam kahwin koboi je…awak faham tak apa maknanya tu?”

“Saya tahu…tapi saya bangsa yang tak pernah hiraukan apa orang lain nak cakap pasal diri saya. Lagipun, kita bukannya kat Malaysia. Takde siapa kisah sama ada kita kahwin koboi ke, apa ke…”        

“Tapi awak nampak penat sangat! Betul ke takde apa yang saya boleh tolong?” Qistina bertanya lagi. Masih tidak berpuas hati.

“Awak risau kan saya ke?” Soalan Qistina dijawab dengan soalan.

Senyuman terukir di bibirnya. Yang dia tahu, gadis itu masih belum menyuarakan isi hatinya. Hanya Ian Iskandar sahaja yang telah mengucapkan kata sayang dan cinta terhadap gadis itu. Walaupun Qistina dengan rela hati telah bersetuju untuk berkahwin dengannya, namun Ian Iskandar masih menunggu luahan hati gadis itu terhadapnya.

“Tak kuasa! Buat apa nak risau?” Qistina membalas sambil berdiri. Malas melayan lelaki itu! Niatnya untuk meninggalkan Ian Iskandar terbantut apabila lelaki itu merenggut lembut pergelangan tangannya. Tangannya ditarik dan Qistina kembali duduk di tempatnya.

Ian Iskandar seolah-olah boleh meneka perasaan gadis itu yang seakan tidak puas hati dengannya. Merajukkah dia?

“Kenapa ni? Awak marah ke?” Ian Iskandar bertanya dengan suara yang lembut.

“Awak ni nak kahwin dengan siapa agaknya, ya? Dengan orang bunian agaknya, ya? Ke awak nak kahwin sorang-sorang? Saya ni tak penting agaknya…tak perlu tahu pasal apa pun tentang majlis perkahwinan kita nanti…” Sinis Qistina bersuara, diulit juga dengan rasa tidak puas hati dan kecewa.

Ian Iskandar tidak pernah melihat Qistina begini. Sebelum ini, Qistina jarang-jarang menunjukkan emosinya, selain daripada sikapnya yang dingin walaupun sentiasa sopan, beradab dan hanya sesekali dia akan menunjukkan sifatnya yang tidak selesa dengan sesuatu perkara, seperti ketika ditanya soalan-soalan yang bersifat peribadi. Tapi dia suka Qistina begini! Menunjukkan Qistina semakin selesa dengannya, dan berani mempamerkan emosi dirinya yang sebenar.

“Saya sebenarnya tak nak susahkan awak, Qistina. Saya yang beria-ia nak kahwin dengan awak, jadi biarlah saya yang uruskan segala persiapan.” Ian Iskandar masih bersuara dengan nada yang perlahan. “Esok, bila adik saya datang dari Paris, dia pun boleh tolong saya uruskan beberapa perkara lain…”

Qistina membuka mulut untuk mencelah namun Ian Iskandar pantas menyambung kata-katanya. “Awak tak perlu risau, Qistina. Baju awak pun saya dah tempahkan…”

Qistina mengeluh. Tidak tahu lagi bagaimana hendak menyuarakan pendapatnya. ‘Pandai-pandai je dia tempahkan baju aku. Entah muat entah tidak nanti, padan muka dia….sudahlah…malas nak layan lagi. Buat sakit hati aku je…’

“Kalau macam tu, nampaknya dah takde apa lagi yang perlu dibincangkan. Saya naik dulu…” Untuk kali kedua, Qistina bangun dan terus melangkah. Ian Iskandar hanya membiarkan sahaja gadis itu meninggalkannya. Matanya mengekori tubuh Qistina sehingga gadis itu hilang daripada pandangan.

Salahkah dia tidak berkongsi apa yang dirancangkan kebelakangan ini bersama Qistina? Niatnya bukan tidak mahu berkongsi dengan cinta hatinya itu, tetapi lebih kepada mahu memberi kejutan buat gadis itu. Harapannya agar Qistina tidak akan berperasaan marah begini setelah dia tahu apa yang telah dirancangkan oleh dirinya untuk menggembirakan gadis itu.

Naseem mengetuk pintu ruang tamu dan menyampaikan pesanan daripada Qistina yang dia tidak akan makan malam bersama Ian Iskandar malam nanti. Ian Iskandar tersenyum segaris. ‘Merajuk agaknya dia…alaaah tak bestnya makan sorang-sorang malam ni…dahlah orang balik awal sebab tak tahan rindu! Sekarang orang yang dirindu pulak merajuk…”

Selepas meluangkan masa bersama ibunya dan makan malam bersendirian di ruang makan, Ian Iskandar meniti anak tangga naik ke atas. Ketika di atas, dia mendekati pintu bilik Qistina yang ditutup rapat. Hatinya tiba-tiba diselubungi kerisauan mengenangkan gadis itu yang mungkin kelaparan.

‘Nanti sakit perut, aku jugak yang susah,’ ngomelnya di dalam hati, sengaja memberi alasan untuk mengetuk pintu bilik Qistina.

Ketika pintu dibuka Qistina, ketika itu jugalah telefon BlackBerrynya berdering. Ditinggalkan Ian Iskandar di muka pintu dan masuk kembali ke dalam bilik untuk mencapai BlackBerrynya. Ian Iskandar, tanpa dijemput, masuk ke dalam bilik Qistina lalu menutup pintu. Dia melihat Qistina berjalan menuju ke tingkap sebelum menjawab panggilan telefonnya.

“Helo? Tim ke tu?”

“Bukan Tim, Ina. Abang Khairul ni….Assalamualaikum, Ina.”

‘Abang Khairul? Apasal pulak dia telefon aku ni?’

Waalaikumussalam, Abang Khairul! Terkejut Ina abang call. Kenapa tak tidur lagi ni? Kan masih terlalu awal kat sana?”

Di belakang Qistina, Ian Iskandar menarik nafas. Dia berdiri kaku dan tangannya digenggam…

“Abang tak boleh tidur….Ina. Errr…Tim kata Ina nak kahwin. Betul ke?” Lirih suara Khairul kedengaran di hujung talian.

Hati Qistina dipaut rasa sedih. Sedih mengenangkan abang Khairul yang sedari dahulu menaruh perasaan terhadapnya. Adakah dia masih berharap?

“Betul, abang. Ina nikah hari Ahad ni…” perlahan Qistina bersuara.

Qistina mendengar keluhan berat di hujung talian. Qistina memejamkan matanya. Dia tahu dia telah melukakan hati Khairul, orang yang menyayangi dirinya lebih daripada abang kandungnya sendiri. Namun, mengapa dia tidak dapat membalas rasa cinta terhadap Khairul?

“Abang….”

No, Ina. Ina tak perlu cakap apa-apa. Abang dah lama tau antara kita memang takde jodoh. Abang akan sentiasa doakan kebahagiaan Ina. Abang cuma nak pastikan yang Ina tau apa yang Ina buat…dan Ina kahwin ni kerana Ina ikhlas dan bukan sebab paksaan…Abang sayangkan Ina dan abang akan tetap sayangkan Ina…abang tak nak sesiapa pun sakitkan hati Ina…”

Sedih…pedih…kesal…Semuanya dirasai Qistina ketika ini. Kata-kata Khairul benar-benar meruntun hatinya.

“Maafkan Ina, abang Khairul…Ina tak berniat nak lukakan hati abang…” ikhlas Qistina memohon maaf daripada Khairul.

“Abang tahu…dan abang tak pernah salahkan Ina…”

“Abang, walau apa pun, abang Khairul tetap abang Ina…Ina tetap adik abang Khairul kan?”

“Ya, abang Khairul tetap abang Ina…” serak suara Khairul. Qistina juga tidak dapat lagi membendung kesedihannya. Air mata yang cuba ditahan tumpah juga akhirnya. “Jaga diri, Ina…abang nak sangat jumpa suami Ina nanti, banyak pesanan yang abang nak sampaikan padanya…”

“Insya-Allah, kalau ada rezeki, abang akan jumpa Ina dan suami Ina nanti…”

“Abang pergi dulu, Ina. Jaga diri baik-baik. Assalamualaikum.”

Qistina menjawab salam Khairul lalu mematikan talian. Beberapa kali dia mengambil nafas dalam-dalam, untuk menenangkan kembali perasaannya. Dia memalingkan tubuhnya dan terkedu melihat Ian Iskandar begitu hampir dengannya. Sedarlah dia lelaki itu telah mendengar perbualannya sebentar tadi, walaupun Ian Iskandar tidak mungkin dapat mendengar segala kata-kata Khairul kepadanya.

Ian Iskandar mengamati wajah Qistina yang masih basah dek air matanya. Dia boleh meneka apa yang diperbualkan Qistina bersama Khairul, walaupun tidak dapat mendengar secara keseluruhannya. Mata Qistina yang masih berkaca bertembung dengan mata biru Ian Iskandar.

“Sejak bila dia mula cintakan awak?” Ian Iskandar menyoal.

Qistina menjungkitkan bahunya sambil mengesat air matanya. “Entah…saya tak tau sejak bila…”

“Dah lama?”

Qistina mengangguk kecil. “Mungkin.”

“Awak sayangkan dia?”

“Sayang! Sayang sangat…”

Ian Iskandar terkedu mendengar pengakuan Qistina. Hatinya bagai dicucuk sembilu.

“Tapi bukan sayang yang macam awak fikirkan…saya sayang dia macam abang saya sendiri…”

“Tapi dia bukan abang awak, Qistina!” Ian Iskandar masih tidak suka. Dia mahu sayang Qistina kepada lelaki lain yang bukan ahli keluarganya, hanya bertumpu kepada dirinya seorang. Dia tidak mahu Qistina merasai perasaan sayang terhadap lelaki lain, walaupun sekadar seorang teman. Tiada definisi ‘abang angkat’ di dalam kamus Ian Iskandar.

“Saya tahu dia bukan abang saya, tapi dia sayang pada saya dan ambil berat pasal diri saya lebih daripada abang kandung saya sendiri!” Qistina cuba berbahas.

“Tu sebab dia ada hati dengan awak, Qistina. Cuba kalau dia takde perasaan pada awak, awak rasa dia akan tetap sayang dan ambil berat pasal awak macam sekarang ni?”

“Ya, saya pasti dia akan tetap ambil berat pada saya…” Qistina mempertahankan Khairul. Tidak suka Ian Iskandar bersangka buruk terhadap Khairul.

“Awak ni kenapa? Apa awak buat dalam bilik saya ni?” Soalan yang sepatutnya diutarakan kepada lelaki itu sejak dari awal lagi.

Ian Iskandar tidak mengendahkan pertanyaan-pertanyaan Qistina. “Awak pernah balas cinta dia?” Tajam renungan Ian Iskandar. Masih tidak puas bertanyakan hal Khairul.

Qistina menggelengkan kepalanya. “Saya tak pernah rasa macam tu pada dia!”

“Jadi, awak pernah rasa macam tu pada siapa?” soal Ian Iskandar lagi.

Qistina terdiam. ‘Takkan dia tak tau? Kenapa mesti tanya? Malunya nak jawab…’

“Qistina, saya sedang menantikan jawapan awak!” desak Ian Iskandar, tidak tertahan lagi. Dia terdesak mahu mendengar luahan kata-kata sayang dari bibir merah itu.

“Takkan awak tak tau?” Seakan berbisik Qistina bersuara.

Ian Iskandar mengambil satu langkah mendekati Qistina. Qistina terpaksa mendongak. “Pada siapa, Qistina?”

Qistina tunduk. Wajahnya merona merah. Malu untuk meluahkan perasaannya kepada bakal suaminya itu. Ketika kedua-dua tangan Ian Iskandar memaut bahu Qistina, Qistina kembali mendongak. Lama mereka bertatapan.

“Pada aw….awak…” akhirnya Qistina berterus-terang.

Ian Iskandar memejamkan matanya buat seketika. Akhirnya dia mendengar pengakuan gadis itu. Dia melepaskan nafasnya yang panjang seolah-olah berasa lega dengan jawapan Qistina itu. Pabila dia membuka matanya, pandangannya kepada Qistina redup dan sedikit menggoda. Pautan di bahu Qistina dieratkan.

Jantung Qistina mula berdegup kencang dan dadanya mula beralun. Pandangan Ian Iskandar benar-benar memukau. Qistina semakin lemas dalam lautan kasih yang jelas terpancar daripada sinar mata lelaki itu…dan Qistina tidak dapat melarikan pandangannya. Mata mereka saling bertaup. Untuk seketika, mereka berada dalam dunia mereka sendiri…hanyut dalam perasaan yang sarat dan berbunga-bunga…

Akhirnya, Qistina tersedar. “Ian, awak patut keluar sekarang…”

Ian Iskandar terpanar mendengar panggilan namanya yang meniti di bibir Qistina buat pertama kali, yang kedengaran begitu merdu di telinganya. Berdentam dentum jantungnya. “Sekali lagi...”

“Awak patut keluar sekarang…”

“Tak...maksud saya, sebut nama saya sekali lagi…”

Barulah Qistina mengerti. Tanpa sedarnya, dia telah menggunakan nama lelaki itu sebentar tadi. Rasa cukup selesa dan manis di bibirnya.

“Ian…”

Ian Iskandar tersenyum lebar. “Thanks, love. Saya keluar sekarang...tapi sebenarnya tadi saya datang sebab nak tanya...Kenapa awak tak nak makan? Awak tak sihat ke?”

Lagi sekali sebutan ‘love’ dari bibir Ian Iskandar membuat jantung Qistina berkocak hebat.

“Bukan tak sihat, saya tak lapar…”

“Saya tak suka awak tak makan…nanti awak sakit perut…boleh tak awak pergi makan? Kalau pun awak marah pada saya, tak perlulah awak balas dendam pada perut awak, kan?” Ian Iskandar mengusik.

Qistina mengetap bibir. “Betul, saya tak lapar…kalau saya lapar, nanti saya pergi cari sendiri…”

“Janji?” Ian Iskandar mahukan kepastian.

Qistina mengangguk.

Okay, then. I’ll bid you goodnight. Sweet dreams, love.”

Panggilan ‘love’ kali ini mendamaikan hati Qistina. Begitu sejuk dan nyaman. Dengan jari telunjuknya, Ian Iskandar mengusap pipi kanan Qistina, pipi di mana tersembunyinya lesung pipitnya yang dalam. Qistina tergamam dengan perlakuan Ian Iskandar yang begitu bersahaja.  Tubuhnya dirasakan terkena renjatan elektrik disentuh Ian Iskandar sebentar tadi. Sebelum Qistina sempat memberikan sebarang reaksi, Ian Iskandar telah pun berlalu meninggalkan bilik tidurnya. Pipinya masih terasa hangat dengan sentuhan Ian Iskandar tadi. Nyilu terasa hingga ke hatinya.